زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برای تغییر وضعیت بیجاشده گان داخلی در ۸ ولایت حدود ۳۰۰ میلیون افغانی هزینه می گردد

برای تغییر وضعیت بیجاشده گان داخلی در ۸ ولایت حدود ۳۰۰ میلیون افغانی هزینه می گردد

author avatar
18 Apr 2019 - 16:34
برای تغییر وضعیت بیجاشده گان داخلی در ۸ ولایت حدود ۳۰۰ میلیون افغانی هزینه می گردد
author avatar
18 Apr 2019 - 16:34

کابل(پژواک، ۲۹ حمل ۹۸): وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می گوید که برای تطبیق پالیسی ملی بی جاشدگان داخلی در هشت ولایت، نزدیک به ۳۰۰ میلیون افغانی به دست آورده اند.

بر اساس این پالیسی امور بیجا شدگان داخلی، مسئولیت های اجتماعی، اقدامات پیش­گیرانه برای جلوگیری از ازدیاد بیجاشدگان غیرقانونی، رسیدگی به حالات اضطراری، کمک و همکاری به بیجاشدگان، راه های حل، برگشت، تمویل، نظارت و راپوردهی تنظیم می گردد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، امروز در نشستی که تحت عنوان «از پالیسی تا عمل- برنامه ریزی برای راه حل دایمی» به ابتکار و همکاری وزارت امور مهاجرین و دفتر مجادله علیه گرسنگی (WHH) در کابل بر گزار شده بود، گفت که این پالیسی، در سال ۱۳۹۲ در کابینه تصویب گردید؛ اما نسبت عدم موجودیت بودجه و برخی عوامل دیگر، از تطبیق بازمانده و وضعیت بیجا شدگان هم تغییر نکرده است.

وی افزود که تطبیق این پالیسی، به تخصیص یک صندوق وجهی، تخصیص وجوه مالی اضطراری و کمیسیون حقوق بشر افغانستان ارتباط دارد؛ اما در چند سال هیچ کود بودجوی وجود نداشت، تا آن که دولت در سال ۱۳۹۶ قبول کرد که ۱۲ میلیون افغانی را برای یک میلیون و دو صد هزار بیجا شده که برای هر کدام شان ده افغانی میرسد، بدهد.

بلخی خاطر نشان کرد: «درسال ۱۳۹۷ خورشیدی، ۱۸۰ میلیون افغانی از کود بودجوی به دست آوردیم که بیش از ۱۲ هزار خانواده را تحت پوشش کمک ها قرار دادیم؛ درسال جاری این کمک ها ۲۰ میلیون افغانی شد که در استقرار مجدد و کمک های اضطراری برای دو میلیون بیجاشده به مصرف می رسد.»

به گفته وی، وزارت امور مهاجرین، ۲۷۰ میلیون افغانی دیگر را از کود احتیاطی به دست آورده است، تا تغییری را در حالت بیجاشدگان به وجود بیاورد.»

مهرخدا صبار معین پالیسی و پلان وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان که در نشست حضور داشت گفت که تا حال، این پلان در سه ولایت به طور امتحانی تطبیق شده است، که بیجا شدگان را از نظر اسکان و اشتغال کمک نموده است و در نظر است تا با پول فراهم شده و همچنان کمک دفتر مجادله علیه گرسنگی (WHH) کشور آلمان، این پلان را در هشت ولایت دیگر هم مورد تطبیق قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد که ناامنی، خشکسالی، تغییر و تبدیلی ها در ولایات، برگزاری انتخابات و انتقال قدرت، از دیگر عواملی اند که سبب عدم تطبیق پالیسی یادشده گردیده بود.

توماس تین بویر رئیس دفتر مجادله علیه گرسنگی گفت که این دفتر، از۲۰ سال به این سو کارهای بشردوستانه را در افغانستان انجام داده و تاکید زیاد بر عودت کنندگان دارد.

وی افزود: «ما در امور سرپناه و انکشاف مهارت های انسان های بیجاشده کمک می کنیم، اینک تصمیم داریم تا در تطبیق این پالیسی با وزارت امور مهاجرین کمک کنیم.»

به گفته توماس این پالیسی به زودی با فراهم شدن هزینه، در ۱۴ ولایت پیاده خواهد شد که ۳۱ هزار تن از آن مستفید خواهند شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر