زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ستراتیژی سه ساله زیربنای شبکۀ فایبر نوری تدوین و اجرایی ميشود

ستراتیژی سه ساله زیربنای شبکۀ فایبر نوری تدوین و اجرایی ميشود

author avatar
18 Apr 2019 - 17:04
ستراتیژی سه ساله زیربنای شبکۀ فایبر نوری تدوین و اجرایی ميشود
author avatar
18 Apr 2019 - 17:04

کابل (پژواک، ۲۹ حمل ۹۸): وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، از تدوین و اجرایی شدن ستراتيژى سه ساله زیربنای شبکه فایبر نوری در افغانستان خبر داد.

در خبرنامه اى که از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتى منتشر شده، آمده است که ستراتیژی سه ساله توسعه زیربنای شبکۀ ملی فایبر نوری افغانستان را تدوین نموده است.

منبع، هدف تدوین این استراتیژی را مبدل نمودن افغانستان به معبر ترانزیت معلومات در منطقه، گسترش دسترسی سرتاسری به خدمات تکنالوژی معلوماتی در سکتورهای تعلیمی، تحصیلی، صحی و اجتماعی و ایجاد زیربناها برای اتصال شهروندان به شبکه فایبر نوری گفته است.

در خبرنامه آمده است که این ستراتیژی بعد از مطالعه دقیق توسط کمیته زیربنا و دریافت نقاط نظر رییس جمهور افغانستان اجرایی گردید.

وزارت مخابرات، اجرایی ساختن این ستراتیژی را یک گام مثبت در راستای بهبود زیربنای فایبر نوری در کشور و انکشاف این شبکه دانسته، گفت که نه تنها در بخش تکمیل حلقه فایبر نوری کشور، بلکه تمام نیازمندی های کشور را از این بخش مرفوع می سازد.

بنابر معلومات منبع، شبکه های فایبر نوری بنابر داشتن ظرفیت بالا، بهترین گزینه برای تقویت اتصالات محسوب می گردد که به طول ٤٧٠٠ کیلومتر توسعه یافته و  ٢٥ ولایت کشور را با هم وصل نموده است.

همچنان در خبرنامه تذکر رفته است که این شبکه  با کشورهای ایران، ازبیکستان، پاکستان، تاجکستان و ترکمنستان وصل گردیده است.

وزارت مخابرات اظهار امیدواری می کند که طی سه سال آینده (١٣٩٨- ١٤٠٠) زیربنای گسترش خدمات تکنالوژی معلوماتی در سرتاسر کشور توسعه و تقویت یافته، با اتصال ولسوالی ها به مراکز ولایات، اتصال مکاتب، پوهنتونها، مراکز صحی و تجاری سهولت های زیادی برای شهریان فراهم گردد.

 خبرنامه حاکیست که با مبدل نمودن افغانستان به مسیر ترانزیت معلومات در منطقه، افغانستان عواید قابل ملاحظه ای را دریافت خواهد نمود و همکاری های منطقوی تقویت یافته، فرصت های همکاری متقابل بین کشورها گسترش خواهد یافت.

منبع می گوید که این وزارت در نظر دارد تا در جریان سه سال آینده؛ ٩ ولایت باقی مانده، ۱۵۱ ولسوالی، ۲۰۰۰ مکتب، تمامی مراکز تحصیلات عالی، ادارات دولتی و شهرک های بزرگ را به شبکه ملی فایبر نوری وصل نموده و شبکه مصئون دولتی (Intranet) را نیز ایجاد نماید. 

در خبرنامه تصریح شده است که وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی، راهکار تطبیقی این ستراتیژی را نیز تدوین نموده و از آغاز سال ١٣٩٨هجری شمسی کار عملی سازی آنرا آغاز و با درنظرداشت جدول زمان بندی، از تطبیق این ستراتیژی در عمل، توسط رهبری وزارت نظارت میگردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر