زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“خبرنگاران تحقيقى در افغانستان مصئون نيستند”

“خبرنگاران تحقيقى در افغانستان مصئون نيستند”

author avatar
20 Apr 2019 - 16:17
“خبرنگاران تحقيقى در افغانستان مصئون نيستند”
author avatar
20 Apr 2019 - 16:17

کابل (پژواک، ۳۱حمل ۹۸): نهادهای حامی از خبرنگاران، ضمن نگرانی از افزایش خشونت در برابر خبرنگاران می گویند که خبرنگاران تحقيقى در افغانستان، مصئون نيستند و شصت درصد خشونت‌ ها زمانی صورت می ‌گیرد که خبرنگاران، طالب معلومات می ‌شوند.

دومین کنفرانس "خبرنگاری تحقیقی افغانستان"، به ابتکار مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک به همکاری اداره انترنیوز در کابل برگزار شد.

در این کنفرانس، در کنار خبرنگاران تحقیقی کابل، ده‌ها خبرنگار این عرصه از ولایت‌های مختلف کشور نیز دعوت شده بودند، در کنار خبرنگاران، شماری از مسئولان رسانه‌هاى کشور نیز در این برنامه حضور داشتند و در مورد مشکلات، راه‌ حل‌ها و چگونگی دوام گزارشات تحقیقی در رسانه ها به بحث پرداختند.

صدیق الله توحیدی رییس اجرایی کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران که در این نشست حضور داشت، گفت که بعد از سال ۲۰۱۴میلادی تاکنون، چالش ‌هاى بی شمار فرا راه خبرنگاران وجود داشته و با گذشت زمان محدودیت ‌ها بر خبرنگاران، افزایش یافته و آنان از مصؤنیت کاری شان اطمینان ندارند.

به گفته وی، کار خبرنگاری، بخصوص خبرنگاری تحقیقی خیلی دشوار است، خبرنگاران در این عرصه با تهدیدات بلند امنیتى مواجه هستند، عدم دسترسی به اطلاعات، قانون گریزی، عدم ارایه آمار و ارقام از جمله چالش های عمده فرا راه این بخش است.

توحیدی گفت: "کار خبرنگاری تحقیقی در افغانستان دشوار و هزینه ‌بر است؛ زیرا هر گزارش تحقیقی مبنی بر افشای فساد می‌ باشد."

وی تصریح کرد: " تهیه گزارش تحقیقی، بعد از توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات آغاز شد؛ اما به خاطر تهدیدات جانی و نبود منابع، رسانه ‌های کمتر برای تحقیق علاقه ‌مندی نشان داده اند."

توحیدی، با بيان اينکه عدم مصئونیت و تهدیدهای امنیتی، بزرگترین مانع کار گزارش‌گران تحقیقی و سایر خبرنگاران اند،  افزود: "خبرنگاران تحقيقى از مصئونیت کاری شان اطمینان ندارند."

او گفت: "شصت درصد خشونت‌ ها زمانی صورت می ‌گیرد که خبرنگار طالب معلومات می‌شود، اکثر خبرنگاران هنگام مراجعه برای کسب اطلاعات مورد توهین، خشونت و حتا تهدید قرار گرفته اند، و مقام ‌های دولتی قانون دسترسی به اطلاعات را مورد تطبیق قرار نداده ‌اند."

وی با ابراز نگرانى خاطر نشان ساخت که برخى اوقات، خبرنگاران تحقیقی به دلیل خصومت ها نمی توانند گزارشات شان را مستند سازی کنند.

سید فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، سخنران ديگر اين نشست گفت: "شکی نیست که مراجع اطلاع ‌دهی حکومت مشکلات جدی دارند؛ اما حکومت ارادۀ قوی دارد که اطلاعات را در دسترس مردم قرار دهد."

وی پذيرفت که در نهادهای دولتی ظرفیت لازم وجود ندارد؛ اما تلاش‌ها جریان دارد تا مراجع اطلاع‌رسانی حکومت مدرن و معیاری شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر