زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داوودزی از طالبان خواست که در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کنند

داوودزی از طالبان خواست که در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کنند

author avatar
21 Apr 2019 - 16:58
داوودزی از طالبان خواست که در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کنند
author avatar
21 Apr 2019 - 16:58

کابل(پژواک، اول ثور ۹۸): محمد عمر داوودزی، ضمن اطمینان از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در نهم ثور، از طالبان خواست که با اشتراک در این جرگه، خواسته های شان را مطرح کنند تا در خصوص صلح، اجماع ملی به میان آید.

داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، امروز در یک نشست مشورتی با علما در کابل گفت که پس از بحث و تبادل نظر با بزرگان و قشرهای مختلف، به این نتیجه رسیده اند که به هدف همه شمول بودن بیشتر این جرگه ۵۰۰ کرسی دیگر را به نماینده گان واقعی مردم اختصاص دهند.

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، پیش از این اعلام داشته بود که در لویه جرگه مشورتی، حدود ۲۵۰۰ تن از رده های مختلف جامعه اشتراک می کنند؛ اما وی امروز افزود که حالا حدود ۳۰۰۰ هزار تن در این جرگه شرکت می کنند.

بر پایه معلومات کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، از جمع این اشتراک کنندگان ۱۵۰۰ تن از ولایات،۲۵۰ تن از ولسی جرگه، ۷۵۰ تن از اصناف مختلف و۴۲۳ تن از شوراهای ولایتی اشتراک خواهند کرد که ۳۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

داوودزی در این نشست، از طالبان خواست تا به گونه مستقیم در این جرگه شرکت کنند و خواسته های شان را بازگو کنند تا در شفافیت این جرگه افزوده شود و اگر طالبان برای شرکت در جرگه علاقه نگرفتند، ملت خود به یک اجماع ملی در خصوص صلح دست خواهند یافت.

موصوف در رابطه به هزینه این نشست که قبلاً حدود پنج میلیون دالر بودجه پیشنهاد شده بود، اشاره نکرد؛ اما یک منبع در کمیسیون برگزاری جرگه گفت که با اضافه شدن ۵۰۰ تن، در بودجه کدام تغییراتی به میان نمی آید و از همان پول پوشش داده می شود.

داوودزی خاطر نشان کرد که در نخستین روزهای سال روان خورشیدی، حکومت از آغاز عملیات «خالد» و طالبان از آغاز عملیات «الفتح» خبر دادند، که در هر دو عملیات فرزندان این سرزمین کشته می شوند.

وی تصریح نمود که جنگ، به نفع هیچ یک از طرفین نمی باشد و یگانه راه حل این جنگ ها و نقطه پایان گذاشتن به مخاصمت و نارضایتی ها، همانا صلح دایمی و پایدار بوده می تواند.

عطاءالله فیضانی یک تن از عالمان دین گفت که شورای علما در هر ناحیه شهر کابل، ۳۰۰ عضو و در هر مسجد حدود یک هزار نمازگزار دارد؛ از همین رو علما خواستار نقش برجسته تر در این جرگه می باشند تا بتوانند در رابطه به صلح بیشتر تبلیغ کنند.

وی افزود: «جنگ راه حل نیست، طالبان هم جنگ می کنند و از جنگ چیزی حصول نمی شود، باید در این لویه جرگه مشورتی موانعی که سر راه صلح قرار دارد، برداشته شود.»

این عالم دین خاطر نشان کرد که از یک سو دولت اعلان برگزاری لویه جرگه مشورتی را می کند و از سویی هم دولت و طالبان از زمین و هوا خانه ها، مدارس و مساجد را بمباردمان می کنند.

او پیشنهاد کرد که دولت و طالبان، باید به عملیات شان خاتمه دهند و قبل از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، آتش بس اعلان کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر