زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از هر چهار مکتب در غور یک مکتب دارای ساختمان است

از هر چهار مکتب در غور یک مکتب دارای ساختمان است

author avatar
22 Apr 2019 - 16:20
از هر چهار مکتب در غور یک مکتب دارای ساختمان است
author avatar
22 Apr 2019 - 16:20

فیروزکوه(پژواک، ۲ ثور ۹۸): دانش آموزان ۶۰۰ مکتب در غور، در حالی به دلیل نبود ساختمان و صنف های درسی مناسب، در فضای باز بدون کدام چتر زیر آفتاب سوزان درس می خوانند که تنها بیش از ۲۰۰ مکتب دراين ولايت دارای ساختمان است.

احمد صابر نوری رئیس معارف غور می پذیرد که مشکلات در عرصه معارف در غور بیداد می کند و آن طوری که باید برای رفع معضل دانش آموزان و آموزگاران رسیده گی صورت می گرفت، صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد از این که پروسه تدارکات اندکی زمان گیر می باشد، کتاب به موقع به دسترس دانش آموزان قرار نمی گیرد و این یک مشکل سرتاسری در کشور می باشد.

نوری تصریح نمود که از جمع ۸۲۰ مکتب فعال در این ولایت، حدود ۶۰۰ مکتب در مرکز و ولسوالی های غور فاقد ساختمان و امکانات درسی منظم اند.

موصوف علاوه کرد که در ولایت غور، هم اکنون بیش از ۱۹۵ هزار دانش آموز که نزدیک به ۷۹ هزار تن آنان را دختران تشکیل می دهند، مصروف فراگیری درس و تعلیم اند.

در همین حال، شماری از اعضای شورای ولایتی، فعالان جامعه مدنی و باشنده گان ولایت غور، از عدم توجه در عرصه معارف، این وضعیت را اسف ­بار خواندند.

آنان می گویند با آن که میلیون ها دالر برای بهبود وضعیت تعلیم و تربیه در کشور هزینه شده است؛ اما تاکنون معارف دچار مشکل می باشد و با گذشت حدود ۱۸ سال، در اکثر مکاتب غور دانش آموزان در گرما و سرما در فضای باز درس می خوانند.

عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور، با نگران کننده خواندن این وضعیت گفت: «با آن که میلیون ها دالر برای ساخت و ساز تعمیر مکاتب از سوی جامعه جهانی و دولت افغانستان به مصرف رسیده است؛ اما تاکنون مکان های آموزشی که در تحت حاکمیت حکومت فعالیت دارند، وضعیت اسف بار دارند.

با این حال، شمس الله دانش آموز صنف سوم لیسه «تیل بای نظر» ولسوالی دولتیار که با کاغذ سفید برای محافظت از نور به خود کلاه ساخته، گفت که درس خواندن در فضای باز آنان را بی طاقت کرده است.

موصوف افزود: «نشستن به روی زمین نمناک و بدون فرش آن هم در زیر شعاع مستقیم آفتاب ما را مریض کرده است.»

او علاوه کرد که دانش آموزان افزون بر نداشتن صنف های درسی از نبود کتاب نیز رنج می برند.

شمس الله دیگر متعلم لیسه تیل بای نظر گفت: «من به خاطری از کاغذ به خود کلاه ساختم که آفتاب ما را اذیت می کند، همین حالا هم روی اکثر شاگردان ترکیده است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر