زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کشت زعفران در خوست حاصلات خوب داده است

کشت زعفران در خوست حاصلات خوب داده است

author avatar
22 Apr 2019 - 13:25
کشت زعفران در خوست حاصلات خوب داده است
author avatar
22 Apr 2019 - 13:25

 

شهر خوست(پژواک، ۲ثور ۹۸): در ولایت خوست، نخستین بار است که دهاقین به همکاری موسسه داکار، نبات زعفران را کشت کرده و نتیجۀ خوب به دست آورده اند.

باوجود اینکه دهاقین از کشت زعفران راضی هستند؛ اما میگویند که برای حاصلات شان مارکیت مناسب ندارند و از دولت میخواهند که در این عرصه با آنها کمک کند.

به گفتۀ آنها، زعفران آنان کیفیت خوب دارد و اگر به حاصلات شان مارکیت مناسب پیدانشود، ممکن از کشت دوبارۀ آن خودداری نمایند.

زعفران بیشتر در ولسوالی گربز ولایت خوست کشت شده و زمین این ولسوالی نسبت با مناطق دیگر، برای کشت نبات زعفران مناسبتر است.

زرولی از جمله باشندگان این ولسوالی است که در یک قطعه زمین خود، نبات زغفران را کشت کرده است.

او به آژانس خبری پژواک گفت به علت اینکه زمین های بیشتر آنها للمی است، نبات زعفران در آن نتیجۀ مطلوب دارد؛ زیرا به گفتۀ وی زعفران نسبت با گندم و نباتات دیگر، به آب کم نیاز دارد.

وی افزوده است: "ما فصل های دیگر را در هفتۀ یک بار آبیاری میکنیم، زعفران در تمام فصل نمویی به یک یا دو آبیاری نیاز دارد. ما گل های زیاد را از آن جمع آوری می نماییم؛ اما مارکیت مناسب ندارد، اگر مارکیت مناسب برای حاصلات زعفران تهیه شود، به مناطق دیگر نیز آن را انتقال میدهیم؛ اگر به همین حالت بماند برای ما پول گندم  را نیز به دست نمی آورد."

پادشاه یک تن از دهاقین دیگر که در زمین خود نبات زعفران را کشت کرده است، به آژانس خبری پژواک گفت که نسبت به فصل های دیگر، مفاد زعفران چند برابر بیشتر است.

او افزود که اگر دولت برای حاصلات آنها مارکیت مناسب تهیه کند، هر کس زعفران کشت خواهد کرد.

موصوف افزود: "زعفران نتیجۀ خوب دارد، مصارف آن کمتر و مفاد آن بیشتر است، تریاک حرام است، گناه دارد و هیچ کس باید آن را کشت ننماید؛ اما داشتن یک مارکیت مناسب برای حاصلات زعفران، از جمله آرزوهای ما است."

با این حال مسئولان ریاست زراعت و مالداری ولایت خوست میگویند که در خصوص ترویج و بازاریابی زعفران در این ولایت، با مسئولان وزارت مربوطه در تماس استند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر