زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«طرف هاى درگير براى رسيدن به صلح انعطاف پذير باشند»

«طرف هاى درگير براى رسيدن به صلح انعطاف پذير باشند»

author avatar
23 Apr 2019 - 16:58
«طرف هاى درگير براى رسيدن به صلح انعطاف پذير باشند»
author avatar
23 Apr 2019 - 16:58

کابل (پژواک، ۳ ثور ۹۸): شورای صلح و نجات افغانستان می گوید که طرف هاى درگير، از فرصت  به دست آمده برای تامین صلح پایدار در کشور استفادۀ لازم نمایند و برای رسیدن به صلح، انعطاف پذیر باشند.

اين شورا، مذاکرات بین الافغانی میان حکومت افغانستان و تحریک اسلامی طالبان و جهت های ذیدخل موثر دیگر داخلی، برای پایان جنگ و صلح در کشور را یک ضرورت مبرم و امر ناگزیر خوانده و گفته است که باید همه اطراف درگیر، وارد مذاکرات بین الافغانی شوند و برای رسیدن به صلح، از خود انعطاف پذیری و خودگذری نشان دهند.

گل الرحمان قاضی رئيس اين شورا که امروز در نشستی تحت عنوان "صلح و امنیت نیاز مبرم مردم ستمدیده افغانستان است"، در اشاره به تلاش هاى اخير براى صلح در کشور گفت که با گذشت هر روز، فرصت های صلح و پایان جنگ در کشور بیشتر می شود.

همچنان به گفتۀ او کشورهايى که دیروز تحرکات نظامی متقابل با یک دیگر داشتند، امروز معتقد به این شدند که در افغانستان، جنگ و زورگویی به ضرر همه است و در اين کشور، باید صلح تامین شود.

او افزود که اکنون ابر قدرت هاى جهان، هماهنگی برای صلح در افغانستان دارند و این یک فرصت و چانس خوب است تا رهبران سیاسی و بزرگان ملی، از آن استفاده کنند و به جای سبوتاژ کردن صلح، برای تامین و تحقق صلح به گونۀ مشترک کار کنند.

به گفته وی، هر نشستی که برای صلح و کشاندن مخالفان مسلح دولت به میز مذاکره می انجامد، قابل قدر است و باید از آن استفادۀ بهینه برای تحقق صلح و ختم جنگ شود.

همچنان قاضى افزود که طرف هاى درگیر جنگ، باید با درک و وضعیت خطرناک کشور، از فرصت به وجود آمده برای قطع جنگ و صلح در کشور استقبال و استفاده نمايند و با جدیت برای قطع جنگ و رسیدن به صلح کوشش نمایند.

رئيس شورای صلح و نجات گفت: "ما از مذاکرات میان تحریک اسلامی طالبان و ایالات متحدۀ امریکا استقبال و حمایت نموده و آرزو داریم تا این مذاکرات زمینه ساز خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطابق جدول زمانی مشخص و منطقى گردیده و برای قطع عوامل جنگ در افغانستان، ممد و مفید واقع شود."

شهزاده مسعود کارشناس مسایل سیاسی و يک تن از اعضاى شوراى يادشده گفت تا زمانی که رهبران حکومت وحدت ملی و شخصیت های ملی کشور، از منافع شخصی خود نگذرند و منافع افغانستان و مردم را در نظر نگیرند، نمی شود به صلح و ثبات دست یافت.

وی افزود: "بیائيد برای خیر و فلاح مردم، از منافع خود گذشته و این چانس طلایی را از دست ندهیم، این پروسه را ادامه دهیم؛ چون جز آن هیچ گونه راه معقول برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نداریم."

به گفتۀ وی، برای صلح باید هر دوطرف قربانی دهند وحکومت نمایندگان خود را برای گفتگو با نمایندگان تحریک طالبان در نشست دوحه و نشست ازبکستان مشخص سازد.

همچنان در قطعنامۀ اين شورا آمده است که پس از اجلاس بین الافغانی در مسکو، جلسه بین الافغانی در قطر، زمینه خوب برای تفاهم و تبادل نظر میان طرف هاى ذيدخل بود؛ اما مواقف غیرمسئولانه برخى ها، باعث عدم برگزاری آن شد و یک فرصت و زمینۀ خوب برای صلح بین الافغانی از دست رفت.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر