زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«داشتن دیدگاه واحد، زمینۀ دسترسی افغان ها به صلح را فراهم می سازد»

«داشتن دیدگاه واحد، زمینۀ دسترسی افغان ها به صلح را فراهم می سازد»

author avatar
24 Apr 2019 - 14:46
«داشتن دیدگاه واحد، زمینۀ دسترسی افغان ها به صلح را فراهم می سازد»
author avatar
24 Apr 2019 - 14:46

کابل(پژواک، ۴ ثور ۹۸): اشتراک کنندگان یک سيمینار می گویند تا زمانی که دیدگاه واحد در رابطه به صلح میان افغان ها به میان نیاید، «دشمنان» نمی گذارند که افغانستان به صلح دسترسی پیدا کند.

عطاءالله لودین عضو شورای عالی صلح، امروز در سيمینار علمی و تحقیقی «صلح از نظر اسلام و راه های تحقق آن در افغانستان» که به ابتکار اکادمی علوم افغانستان با اشتراک شماری از علما، دانشمندان و محققین در کابل راه اندازی شده بود، گفت که هرگاه افغان ها میان خود متحد نشوند و تصمیم گیری در مورد سرنوشت خود را به بیگانه ها بسپارند، صلح تامین نخواهد شد.

موصوف، ضمن خوشبینی از پیشرفت ها در راستای صلح، افزود: «جنگ ۴۰ ساله همه دار و ندار مردم افغانستان را از نزد شان گرفت، همه را به تباهی نشاند و گلیم غم را در خانه هر افغان پهن کرد؛ اما حالا دیگر حوصله اى بر آن ها نمانده است و همه تشنۀ صلح اند.»

به گفته او، حالا زمان آن فرا رسیده است که به خاطر آمدن صلح، دیدگاه واحد و اجماع ملی در بین افغان ها به میان آید و طرف های درگیر، با توجه به مصالح علیای کشور، از خصومت ها دست بردارند و اختلافات را از مجرای سیاسی، مفاهمه، گفتگو و دیالوگ باهم حل کنند.

امین الدین مظفری معین وزارت ارشاد، حج و اقاف؛ با استقبال از برگزاری این سيمینار خاطر نشان کرد که مردم افغانستان، از جنگ خسته شده اند و در انتظار صلح و آشتی اند.

او، مصالحه را یک ضرورت افراد بشر دانسته، گفت: «موقعی که جنگ به صلح تبدیل می شود، قرآن آن را به یک نعمت و حکمت تشبیه می کند.»

موصوف افزود تا زمانی که افغان ها خود حاضر به مصالحه نشوند، هیچ قدرت بالقوۀ بیرونی نمی تواند صلح را بالای آنان تحمیل کند؛ اما درایت و استدلال، فهم و دانش، خودگذری و شکیبایی، رهگشای آینده روشن بوده می تواند.

در پیام رئیس جمهور محمد اشرف غنی که از سوی نبی مصداق مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور به خوانش گرفته شد، آمده است که صلح و آرامی، یگانه کاری است که بستر خوب علم و فرهنگ را به وجود می آورد، تمدن بشری در صلح میسر شده می تواند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر