زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صدها متعلم برمل پکتیکا در آن سوی خط دیورند به مکتب میروند

صدها متعلم برمل پکتیکا در آن سوی خط دیورند به مکتب میروند

author avatar
24 Apr 2019 - 16:17
صدها متعلم برمل پکتیکا در آن سوی خط دیورند به مکتب میروند
author avatar
24 Apr 2019 - 16:17

 

شرن (پژواک، ۴ ثور ۹۸): صدها دانش آموز ولسوالی برمل پکتیکا، هنوزهم در مناطق تحت کنترول پاکستان در آن سوی خط دیورند، در مکاتب شخصی و دولتی دروس را فرا میگیرند.

باشندگان این ولسوالی می گویند که نبود مکتب در منطقه سبب شده تا اطفال آنها، آن سوی خط دیورند به مکتب بروند.

محمد عمر استاد مکتب سرحدی کمال ولسوالی برمل، به آژانس خبری پژواک گفت که صدها دانش آموز منطقه سرحدی برمل، در مکاتب مناطق تحت کنترول پاکستان، به فراگیری تعلیم ادامه میدهند.

موصوف افزود که متعلمین متذکره، از این جهت در مکاتب آن سوی خط دیورند شامل شده اند که در منطقه برای شان زمینه فراگیری دروس فراهم نشده است.

به قول عمر، حدود ۵۰۰ دانش آموز ولسوالی برمل در مکاتب شخصی و دولتی، در مناطق تحت کنترول پاکستان مصروف فراگیری تعلیم اند.

ازجانب دیگر، یک جوان منطقه سرحدی احمدزی وزیر، به پژواک گفت که در برمل مکاتب افغانی وجود دارد، ولی برای شمولیت دانش آموزان معیاری نیستند.

به قول موصوف، در منطقه بادر، سه مکتب وجود دارد که رقم متعلمین آن به صدها تن بالغ میشود؛ اما در تشکیل برایش دو استاد در نظرگرفته شده، به سویه ابتدائیه و متوسطه میباشد؛ اما فرزاندان آنها دانش آموزان صنف دوازدهم اند، در اینجا همچو لیسه برای آنها وجود ندارد، بنا براین صدها فرزند آنها آن سوی خط دیورند به مکتب میروند.

تاج محمد علاوه کرد در صورتیکه در منطقه زمینه فراگیری تعلیمات برای فرزندان شان فراهم شود، آنها آماده اند تا فرزندان شان را در منطقه خود به مکتب بفرستند.

گل کریم یکتن از اتحادیه جوانان ولسوالی برمل، به پژواک گفت که فرزندان آنها، به سبب نبود دوره ثانوی و امکانات دیگر، از خط فرضی دیورند عبور میکنند و در مناطق تحت کنترول پاکستان، تعلیمات را فرا میگیرند.

به قول موصوف، حکومت در مناطق متذکره مکاتب به درجه لیسه را ایجاد نماید، استادان مسلکی را در آن استخدام کند، تا باشندگان این مناطق اطفال شان را به مکاتب افغان بفرستند.

فرید و عجب گل، از جمله دانش آموزانى اند که آن سوی خط دیورند به مکتب میروند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر