زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم پکتیا  و ارزگان: طرفین درگیرجنگ باید آتش بس کنند

مردم پکتیا و ارزگان: طرفین درگیرجنگ باید آتش بس کنند

author avatar
25 Apr 2019 - 19:35
مردم پکتیا  و ارزگان: طرفین درگیرجنگ باید آتش بس کنند
author avatar
25 Apr 2019 - 19:35

گردیز- ترینکوت (پژواک، ۵ ثور ۹۸): ده ها خانم، جوان و عالمان دینی در گردیز و ترینکوت، از طرفین درگیر جنگ خواستار آتش بس شدند و گفتند که درجریان آتش بس باید مذاکرات صلح نیز انجام شود.

آنها در نشست که از سوی دفتر شبکه زنان افغان زون جنوب شرق برگزارشده بود، اصرار ورزیدند که آتش بس برای مذاکرات فضای خوب اعتماد را ایجاد میکند و برای اظهارحسن نیت، به مذاکرات صلح زمینه سازی میکند.

زرغونه همت مسؤول دفتر محلی شبکه متذکره گفت که جهت آغاز واقعی گفتگوهای صلح باید جنگ متوقف شود و در مورد آتش بس ضمانت قوی سپرده شود.

همت میگوید: ((آتش بس یک ضرورت اشد و فوری مردم افغانستان است، با تامین آتش بس جلوی خونریزی و کشتار گرفته میشود و به صلح عادلانه و پایدار در کشور زمینه مساعد میشود.))

همچنان احمدشاه فضلی یکتن از عالمان دینی گفت که برای پیشرفت در گفتگوهای صلح باید حکومت و طالبان مسلح، از سلطه جویی شان انصراف ورزند و در عرصه تامین صلح اقدام واقعی نمایند.

فضلی گفت زمانیکه دو جناح مسلمانان با هم درگیر جنگ می شوند، لازم است تا همه مردم برای پایان جنگ رسالت شان را ادا کنند و طرف که به صلح حاضر نمیشود، از سوی همگی به حد سرکوب شود که از جنگ منصرف شود.

موصوف میگوید: ((اگر زن باشد  و یا مرد، شرقی باشد یا غربی، عامی باشد و عالم، اما هنگامیکه کلمه توحید را به زبان می آورد و هر جای که میان مسلمین جنگ باشد، تا حد توان اش به خاموش کردن آتش جنگ تلاش نورزد، فرد متذکره به مصداق آیت کریمه باغی و سرکش است که درمیان مسلمانان صلح نماید و آنها را به صلح حاضر سازند.))

انارگله یکتن از فعالان مدنی انتقاد میکند که برخی سیاسیون، به عوض حل مناسب مسئله با روند صلح برخورد سیاسی و سلیقوی می کند.

موصوف گفت: ((درمورد روند صلح کار واقعی نمیکنند، آنها اوقات شان را درهوتل های دوبی و کشورهای دیگر سپری میکنند، غذاهای چرب و مرغ ها را نوش جان میکنند و این جا فرزند غریب کشته میشود، پس برای حل مسئله باید نخست در سراسر کشور آتش بس تامین شود، بعد از آن مذاکرات واقعی صلح راه اندازی شود تا پیامد داشته باشد.))

زرمینه شمس مسوول بخش زنان کمیسیون محلی حقوق بشر گفت که جنگ به اساس منافع برخی کشورها ادامه دارد و اصرار میورزد و اصرار میورزد  در صورتیکه طالبان مسلح خود را وابسته به مردم تلقی میکنند، پس به خواسته های مردم باید ارج بگذارند.

شمس میگوید: ((مسوولیت جنگ به کشورهای خارجی و افراد بر میگردد که درآن منافع شان را در نظر دارند، آنها باید از منافع خود و کشورهای مغرض انصراف ورزند و در فکر مردم و کشور شان باشند.))

همچنان به اساس یک گزارش دیگر، باشندگان ارزگان نیز طی تدویریک نشست، بر مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان اصرار ورزیدند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر