زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، خواستار بدون قید و شرط آتش بس در کشور شد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، خواستار بدون قید و شرط آتش بس در کشور شد

author avatar
25 Apr 2019 - 15:51
کمیسیون حقوق بشر افغانستان، خواستار بدون قید و شرط آتش بس در کشور شد
author avatar
25 Apr 2019 - 15:51

کابل(پژواک، ۵ ثور ۹۸): کمیسیون مستقل حقوق بشر، برای جلوگیری از تلفات اتباع کشور و پایان درگیری ها پیشنهاد آتش بس بدون قید و شرط کرد و خواستار سهم ۳۰ درصدی زنان در پروسه های صلح گردید.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز در همایش بزرگ زنان که تحت عنوان «آتش بس برای صلح» در کابل تدویر یافته بود، گفت که از تمام طرف های درگیر جنگ به شمول دولت و گروه طالبان خواسته می شود که به حملات مسلحانه و جنگ پایان بدهند و به آتش بس فوری و عاجل توافق کنند.

وی افزود: «شهروندان افغانستان در چهار دهه گذشته شاهد حکومت های چپ افراطی و راست افراطی بوده اند که در جریان این درگیری ها بیشترین رنج را زنان افغان متحمل شده اند.»

موصوف؛ قتل، اختطاف، قاچاق انسان و خشونت در خانواده ها را یکی از عوامل جنگ و درگیری ها عنوان کرده، از طرف‌های درگیر جنگ خواست که آتش بس کرده و جنگ و مخاصمات مسلحانه جاری در کشور را متوقف سازند.

سمر، با اشاره به این که تداوم جنگ، کینه، فاصله ها، انتقام جویی را بیش تر می کند گفت که آتش بس سبب به وجود آمدن اعتماد میان طرف های درگیر، حکومتداری خوب، حاکمیت قانون و جلوگیری از کشتار اتباع کشور صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر علاوه کرد: «مخالفان مسلح که طرفدار جنگ اند باید بدانند که وطن هیچگاه کسانی را که فرزندانش را بکُشند و با کِشت تریاک آن ها را معتاد بسازند، نمی بخشد.»

وی، از مادران، خانم ها و خواهران مخالفان مسلح خواست که بر مردان خود اجازه ندهند که فرزندان بی گناه وطن را بکُشند.

او تصریح کرد: «ما هیچگاه به عقب بر نمی گردیم و با یک صدا خواهان حفظ حقوق و آزادی شهروندی تمام مردم افغانستان و به خصوص زنان افغانستان می باشیم، قسمی که در قانون اساسی کشور تسجیل و تضمین گردیده است، افزون بر آن نمی خواهیم دستاوردهای دو دهه گذشته که با قربانی های فراوان بدست آمده است، از بین برود و این مسایل باید حین مذاکرات با طالبان به عنوان خطوط اساسی مدنظر گرفته شوند.»

شینکی کروخیل نامزد پیشتاز ولسی جرگه از ولایت کابل که در این نشست صحبت می کرد، از حکومت و گروه طالبان به خاطر اعلان عملیات علیه یکدیگر شان انتقاد کرده گفت که در حال حاضر افغانستان به جنگ سالار نه، بلکه به معمار ضرورت دارد.

کروخیل افزود: «ما عملیات خالد و الفتح را نمی خواهیم به خاطری که در هر دو عملیات افغان ها کشته می شوند و مخالف کشته شدن افغان ها هستیم.»

موصوف گفت که شهروندان بیشتر از این تحمل ادامه جنگ و خونریزی را ندارند، باید هرچه عاجل آتش بس کرده و مذاکرات بین الافغانی را آغاز نمایند تا افغانستان به صلح پایدار دست یابد.

اعلامیه یی که در اخیر این همایش به خوانش گرفته شد، آمده است که پروسه صلح یک روند دوامدار و زمان گیر است و آتش بس یکی از نیازهای فوری و جدی جامعه افغانستان می باشد، در صورت تامین آتش بس، خونریزی ها و کشتار در کشور متوقف می شود و زمنیه رسیدن به صلح عادلانه و پایدار فراهم می شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر