زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طرف هاى درگير بايد در پروسۀ صلح حقوق زنان را در نظر داشته باشند”

“طرف هاى درگير بايد در پروسۀ صلح حقوق زنان را در نظر داشته باشند”

author avatar
28 Apr 2019 - 12:18
“طرف هاى درگير بايد در پروسۀ صلح حقوق زنان را در نظر داشته باشند”
author avatar
28 Apr 2019 - 12:18

شبرغان (پژواک، ٨ ثور ٩٨): برخی از فعالین حقوق زن در جوزجان طی یک نشست، حمایت شانرا از پروسۀ صلح و تدویر جرگۀ مشورتی ابراز داشته، از دو طرف درگیر خواستند تا در این پروسه حقوق زنان را در نظر داشته باشند.

فرزین فهیمی یکی از فعالین حقوق زن، در نشستى که در شهر شبرغان تدویر یافته بود و در آن ده ها تن از فعالین حقوق زن شرکت نموده بودند، گفت که آنان ضمن حمایت از پروسه مذاکرات و تامین صلح پایدار در کشور، از دو طرف میخواهند که نباید دستاوردهای زنان را در ١٨ سال گذشته نادیده بگیرند و آنها را در حاشیه قرار دهند.

وی تصریح کرد: "ما به گذشته رجوع نمیکنیم و تاکید ما بر آن است تا زنان نیز شامل پروسه مذاکره ساخته شوند و جایگاه آنها بعد از ختم این پروسه مشخص گردد."

موصوف خاطرنشان ساخت که در جریان چهل سال جنگ، کمتر خانواده را سراغ داریم که زجر تلخ جنگ را نچشیده و در این راه قربانی نداده باشد.

او گفت که باید هر دو طرف، حقوق زنان را در نظر داشته و جایگاه آنها را در پروسه مذاکره واضح سازند؛ زیرا در شرایط ناگوار جنگ، زنان بیشتر از مردان متضرر شده اند؛ از پروسه تحصیل، حق آزادی بیان، مشارکت در امور اجتماعی و سایر عرصه ها باز ماندند و در اکثر موارد محصور خانه ها شدند.

خانم فهیمی خاطرنشان ساخت که اگر مذاکره کننده گان روی این اصل تمرکز ننمایند، آنها از هر طریق ممکنه دراین مورد صدا بلند میکنند.

شگوفه آروین یکی از بانوان دیگر گفت آرزوی تمام مردم این است که اگر برای یکروز هم شده، بايد صلح و امنیت در کشور تامین شود؛ چون همه از جنگ و پیامد های منفی آن خسته شده اند.

او علاوه نمود که ما نیز خوشبین بر این استیم که هر دو جناح وقتی پیرامون صلح مذاکره میکنند، باید این مذاکرات فراگیر و همه جانبه باشد تا حقوق همه مردم اعم از زن و مرد درآن رعایت شود.

موصوف گفت: "حداقل آزادی نیم بند که اکنون به زنان داده شده، درآینده نیز درنظر گرفته شود. ما به هیچ وجه عقبگرد نخواهیم داشت و اگر حق ما پامال شود آرام نمى نشینیم، از هر طریق ممکنه صدا بلند میکنیم و برای دستیابی به آزادی زنان دادخواهی میکنیم."

آسیه محمدی یکی از بانوان دیگر گفت که جنگ چهل ساله در کشور، خسته و فرسوده مان ساخته است، روی این دلیل ما اینجا گردهم آمدیم تا از پروسه صلح حمایت کنیم.

وی افزود، ما طرفدار تامین صلح پایداردر کشور استیم، صلحى که در آن حقوق همه انسان ها تامین باشد.

نامبرده گفت: "اگر چنین نشد، ما نیز آرام نخواهیم نشست، دادخواهی خواهیم کرد و صدای خود را به عنوان اعتراض کننده گان دراین راستا بلند میکنیم."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر