زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان و جوانان اشتراک کننده لویه جرگه مشورتی صلح، بر حفظ دستاوردها تاکید دارند

زنان و جوانان اشتراک کننده لویه جرگه مشورتی صلح، بر حفظ دستاوردها تاکید دارند

author avatar
29 Apr 2019 - 11:56
زنان و جوانان اشتراک کننده لویه جرگه مشورتی صلح، بر حفظ دستاوردها تاکید دارند
author avatar
29 Apr 2019 - 11:56

کابل (پژواک، ٩ ثور ٩٨): شمارى از اعضاى جرگه مشورتى صلح با تاکید بر حفظ ارزش های دو دهه پسین به ویژه جایگاه جوانان و زنان، خواستار پایان جنگ و آغاز مذاکرات بین الافغانی شدند.

این جرگه که قرار است تا چهار روز دیگر ادامه یابد، اشتراک کننده گان روی میکانیزم مذاکرات، مشخص کردن خطوط اساسى و محدوديت های صلح و توافق احتمالی صلح با تحريک طالبان، بحث خواهند کرد.

زحل اتمر کارمند اتاق تجارت و صنعت و يک تن از اشتراک کنندگان جرگه مشورتى صلح به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين جرگه به دليلى اشتراک کرده که دستاورد­هاى ١٨ سال زنان در گفتگوهاى صلح حفظ گردد.

موصوف افزود که بايد به هيچ وجه با اين دستاوردها معامله صورت نگيرد.

همچنان عظيمه عظيمى کارمند رياست شهدا و معلولين ولايت کندز و يکی ديگر از زنان اشتراک کننده در جرگه مى گويد: «من در این جرگه شرکت کرده ام تا پيام مردم ولايت خود به خصوص زنان را به طرف های درگير جنگ برسانم که ما از جنگ خسته شده ايم و بايد به يک صلح پايدار توافق کنند و در گفتگوهاى صلح دستاوردهاى کسب شده حفظ شوند.» 

هاجره امیر کریمی دیگر اشتراک کننده لویه جرگه مشورتی صلح که به نماینده گی از رسانه ها در این نشست شرکت کرده است، می گوید که زنان امروز زنان دو دهه قبل نیستند، صدای زنان افغان رسا است و نیاز به آن ندارند که کسی دیگر از آن ها نماینده گی کند، بلکه به آن ها باید فرصت داده شود، تا خود از حقوق شان دفاع کنند.

وی خاطر نشان کرد که آزادی بیان حق هر شهروند است و هیچ کس حق ندارد که این آزادی را از آن ها بگیرد، به همین ترتیب حق تعلیم، حق کار و حق انتخاب از سایر حقوقی است که قانون اساسی کشور آن را واضح ساخته است.

موصوف افزود که زنان مانند سایر اقشار جامعه قربانی اصلی جنگ اند و با آن که در هجده سال گذشته به پیشرفت های زیادی صورت گرفته است، اما هنوز هم به دلیل پائین بودن سطح آگاهی از حقوق زنان مورد خشونت قرار می گیرند.

او علاوه کرد: «من در این نشست بزرگ شرکت کرده ام تا پیام خود و سایر همقطارانم را به عنوان یک ژورنالیست و فعال رسانه یی به مخالفین برسانم تا از مخاصمت دست بردارند و به صلح بین الافغانی رو آورند.»

لینا شیرزاد دیگر اشتراک کننده از ولایت بدخشان یک تن از اعضای اين جرگه می گوید که نبايد در گفتگوهاى صلح دستاوردهاى ١٨ سال گذشته ناديده گرفته شود.

وی افزود: «ما زنان حق خود را مى خواهیم و باید بفهمیم که حق ما در پروسه صلح در کجا است زنان افغان نمى خواهند که به عقب برگردند.»

به گفته او تامين صلح و ثبات آرزوى تمام مردم به ويژه زنان است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر