زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه گذشتۀ میلادی در افغانستان حدود ۱۹۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

ماه گذشتۀ میلادی در افغانستان حدود ۱۹۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

author avatar
1 May 2019 - 19:07
ماه گذشتۀ میلادی در افغانستان حدود ۱۹۰۰ تن کشته و مجروح شده اند
author avatar
1 May 2019 - 19:07

کابل (پژواک، ۱۱ ثور ۹۸): هرچند برای صلح تلاش های گسترده جریان دارد؛ اما طی ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه مارچ؛ میزان تلفات و جراحات در افغانستان ۲۰ در صد افزایش یافته و در این ماه نزدیک به ۱۹۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

در ادامۀ تلاش های صلح، سه روز قبل در کابل لویه جرگه مشورتی برگزار شده و امروز دور ششم مذاکرات صلح بین نماینده های طالبان و امریکا در قطر آغاز گردیده است.

بر اساس گزارش آژانس خبری پژواک، در جریان ماه میلادی مارچ، در افغانستان حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند؛ اما در ماه گذشته (اپریل) این رقم نزدیک به ۱۹۰۰ افزایش پیداکرده است.

گزارشات نشر شدۀ پژواک که بر اساس اظهارات مختلف تهیه شده است، نشان میدهد که در جریان ماه اپریل، از جمله ۳۴ ولایت کشور در ۲۹ ولایت حملات صورت گرفته است، که در اثر آن ۱۰۷۲ تن کشته و ۷۹۲ تن دیگر زخم برداشته اند.

این تلفات که در ۱۵۳ حمله وارد شده است، نسبت به ماه مارچ ۲۰ درصد افزایش را نشان میدهد.

از جمله این حملات، ۲۵ حمله از سوی مخالفان مسلح دولت، ۵۰ حمله از سوی نیروهای دولتی، ۱۴ حمله از سوی نیروهای خارجی؛ اما مسئولیت حملات دیگر را کسی بر عهده نگرفته است.

معلومات به دست آمده نشان میدهد که در جریان ماه گذشته؛ از جمله ۱۸ تن ۱۱ تن در درگیری های رویاروی، سه تن در حملات هوایی، دو تن در انفجارات و یک- یک تن در حملات هدفی و انتحاری کشته و زخمی شده اند.

 

در جریان ماه گذشته حملات بیشتر (۲۱) حمله در ولایت ننگرهار، ۲۰ حمله در ولایت غزنی، ۱۲ حمله در ولایت فاریاب، ۱۰ حمله در ولایت جوزجان و ۹۰ حملۀ باقی مانده در ۲۵ ولایت دیگر کشور رخ داده است.

در اپریل از ولایت های بامیان، دایکندی، ارزگان، پنجشیر و نورستان گزارش های حملات به دست نیامده است.

کشته شدگان و مجروحین

گزارش های پژواک نشان میدهد که درحملات برج گذشته، ۱۰۷۲ تن کشته و ۷۹۷ تن دیگر زخمی شده اند.

درمیان کشته شدگان و مجروحین، مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک آمار دقیق آن را بدین جهت پخش کرده نمی تواند که منابع مختلف، در مورد اظهارات ضد و نقیض داشته و تفکیک همۀ آنها ممکن نیست.

ششم حصه تلفات و جراحات در ننگرهار وارد شده است

 

در ماه گذشته هر روز حمله صورت گرفته که تلفات و جراحات نیز در پی داشته، ولی تلفات و جراحات بیشتر، به تاریخ ۱۵ این برج در ۱۱ حمله وارد شده است.

درحملات متذکره، ۱۰۶ تن کشته و ۱۴۱ تن دیگر مجروح شده اند.

 

ازجمع هر ۱۸ تن، ۱۳ تن در ده ولایت کشته و مجروح شده اند

ننگرهار، کندز، فاریاب، غزنی، کندهار، بادغیس، جوزجان، فراه، هلمند، بغلان

 

تحلیلگران میگویند که نظر به نوعیت و تاکتیک جنگ، میزان تلفات و جراحات گاه در یک منطقه و گاه در منطقه دیگر افزایش می یابد.

به قول آنها، حملات و جنگ های جبهه یی که در مناطق مزدحم صورت میگیرد، تلفات و جراحات در آن نیز زیاد میباشد.

عوامل افزایش جنگها

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل مبصر امور سیاسی میگوید که مذاکرات صلح ادامه دارد و طرفین درگیر جنگ قصد دارند که به جنگ ها شدت بخشند؛ تا از جهت نظامی خود را قوی جلوه دهند و چیزی که در پلان دارند بر جانب مقابل به نحوی از انحا بقبولانند.

نامبرده علاوه میکند که عامل دیگر افزایش حملات در افغانستان، کمک های برخی کشورها، طور اخص پاکستان، ایران و روسیه با مخالفین مسلح می باشد؛ تا مخالفین به گرم شدن هوا حملات شان را تشدید کنند و از این طریق نیروهای خارجی طور ويژه امریکا را درافغانستان ناکام نشان دهند.

قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید که این وزارت به منظور امتیازطلبی در مذاکرات صلح نه، بلکه برای دفاع از کشور، وضعیت تهاجمی را اختیار نموده است.

موصوف علاوه میکند: “بدبختانه دشمنان کشور نیز حملات چریکی شان را افزایش داده و در برابر عملیات ما عکس العمل نشان میدهند، ولی هیچ دست آورد ندارند، موضوع طبیعی است که با افزایش حملات، میزان تلفات و جراحات نیز افزایش می یابد.”

از ۱۷ سال گذشته بدینسو، درافغانستان میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، نیروهای خارجی، طالبان مسلح و برخی مخالفین مسلح دیگر، جنگ ادامه دارد.

تجارب سال های گذشته در افغانستان نشان میدهد که هرسال در فصل سرما، حملات فروکش میکند، ولی با گرم شدن هوا جنگ ها تشدید میشوند که در پی آن، میزان کشته شدگان و مجروحین نیز بلند میرود.

در چهار ماه اول سال جاری میلادی، نسبت به عین مدت سال گذشته، در میزان تلفات و جراحات ۱۴ درصد کاهش به عمل آمده است.

در چهار ماه اول سال جاری میلادی، نسبت به عین مدت سال پار ۱۴ درصد کاهش به عمل آمده است

دسمبر، نومبر، اکتوبر، سپتمبر، اگست، جولای، جون، می، اپریل، مارچ، فبروری، جنوری

مردم با گرم شدن هوا، از افزایش جنگ ها نگران اند و از طرف های درگیرجنگ تقاضا دارند که در آستانه مذاکرات صلح، جنگ را شعله ور نسازند و آتش بس کنند.

 

آتش بس کنید!

لیمه سپیڅلی باشنده ناحیه پنجم شهرکابل، تلاش های داخلی و خارج از افغانستان برای تامین صلح در کشور را، یک فرصت خوب عنوان نمود و از جناح های دخیل در جنگ خواست تا این فرصت را از دست ندهند و از جنگ منصرف شوند.

نامبرده درخطاب به طرف های درگیر گفت: “پیش از اینکه مذاکرات صلح به نتیجه مطلوب برسد، آتش بس کنند، برای این کار خیر، با هم متفق شوند تا پس از این، هموطنان ما کشته نشوند.”

احمد شعیب باشنده ناحیه اول شهرفراه که حدود دو سال پیش، برادرش درحمله انتحاری کشته شده است گفت: “در صلح، فلاح و رستگاری است، ازچهار دهه بدینسو، به نام های مختلف هموطنان خود را به قتل میرسانیم؛ واقعاً این گونه زندگی پر از درد و رنج است.”

نامبرده افزود هر بار که به خانه میرود و اطفال برادر کشته شده اش را مشاهده میکند، غم مرگ برادرش دوباره تازه میشود و میداند که اگر سرباز دولتی، مخالف مسلح دولت و یا فرد ملکی در جنگ کشته میشوند، خانواده اش نیز همچو درد را احساس میکنند.

موصوف بر طرف های درگیر صدا کرد تا فرصت به دست آمدۀ صلح را ضایع نکنند و برای توقف خونریزی افغان ها آماده قربانی شوند، آشتی کنند و قبل از آغاز مذاکرات صلح، آتش بس کنند و بدین ترتیب زندگی هموطنان شان را نجات دهند.

Visits: 10

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر