زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ننگرهار بر پروسس سنگ تالک ۱۵میلیون دالر سرمایه گذاری میشود

در ننگرهار بر پروسس سنگ تالک ۱۵میلیون دالر سرمایه گذاری میشود

author avatar
18 May 2019 - 17:09
در ننگرهار بر پروسس سنگ تالک ۱۵میلیون دالر سرمایه گذاری میشود
author avatar
18 May 2019 - 17:09

جلال آباد (پژواک، ۲۸ثور۹۸): وزارت معادن و پترولیم میگوید که شورای عالی اقتصاد، طرح سنگ تالک ننگرهار را منظور نموده، که از روی یک قرارداد با سرمایه گذاری ۱۵ میلیون دالر، یک فابریکۀ بزرگ پروسس ایجاد  گرديده و کارهای پروسس منظم خواهد شد.

مسوولین این وزارت امیدواراند که با تطبیق این طرح، زمینه اشتغال برای هزاران تن درمنطقه مساعد خواهد شد و هم پروژه های بازسازی درمنطقه راه اندازی خواهد شد.

ازجانب دیگر، اتحادیه سنگ تالک ننگرهار نگران است که با این کار میزان استخراج افزایش می یابد؛ ولی انحصار به وجود می آید و شماری زیاد فابریکه های کوچک پروسس سقوط خواهند شد.

عبدالقدیرمطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، به تاریخ ۲۸ ثور، به آژانس خبری پژواک گفت که شورای عالی اقتصاد، پنجشنبه گذشته طرح پروژه تالک ننگرهار را پذیرفت.

موصوف علاوه کرد که نشست سوم شورای عالی اقتصاد که به تاریخ ۲۶ ثور در ارگ ریاست جمهوری برگزارشده بود، نرگس نهان وزیرمعادن و پترولیم طرح اکتشاف، پروسس و بهره برداری پروژه تالک ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار را مطرح نمود.

به اساس معلومات مطفی، طرح متذکره بعد از بحث های همه جانبه، از سوی شورای عالی اقتصاد تایید شد و فیصله صورت گرفت  که وزارت معادن و پترولیم با شرکت برتر مذاکرات را آغازنماید.

موصوف علاوه نمود که با تطبیق قرارداد فوق، شرکت ذیدخل درعرصه اکتشاف، استخراج، پروسس و بهره برداری ۱۵ میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد کرد.

به قول موصوف، شرکت در منطقه فابریکه بزرگ پروسس را اعمار میکند که طی آن فرصت های کاری برای مردم فراهم میشود و همچنان بهره برداری ازسنگ تالک نیزشکل منظم را اختیار میکند و میزان عواید دولت نیز بلند خواهد رفت.

نامبرده گفت که پیش از این با شرکت های متعدد قراردادها عقد شده بود که از تادیه مالیات سرپیچی می کردند و سنگ تالک را بدون پروسس انتقال می دادند، که کشورهای دیگرازآن بیشتر نفع میبردند و افغان ها از آن اندک فایده بدست می آوردند.

ازجانب دیگر، اتحادیه سنگ تالک ننگرهار می گوید که با تطبیق این پروژه، زمینه اشتغال برای صدها انجنیرمسلکی فراهم خواهد شد؛ ولی نگران است که فابریکه های کوچک پروسس سنگ تالک موجود درمنطقه با سقوط مواجه خواهند شد.

محفوظ الحق کاکرسخنگوی این اداره، به آژانس خبری پژواک گفت در مرحله اکتشاف و اعمار فابریکه، به صدها تن مسلکی و غیرمسلکی زمینه کارمساعد میشود ولی با روند استخراج، هزاران تن مصروف کارخواهند شد.

از جانب دیگر، حاجی ولی خوگیانی عضو شورای اجرایی این اتحادیه، در گفتگو با آژانس خبری پژواک ابراز نگرانی کرد که  با این قرارداد درعرصه پروسس سنگ تالک، انحصار بوجود خواهد آمد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر