زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نمایشگاه کتاب در شهر مزارشریف افتتاح شد

نمایشگاه کتاب در شهر مزارشریف افتتاح شد

author avatar
18 May 2019 - 17:12
نمایشگاه کتاب در شهر مزارشریف افتتاح شد
author avatar
18 May 2019 - 17:12

مزارشریف (پژواک، ٢٨ ثور ٩٨): در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، به مناسبت هفتۀ کتاب نمایشگاه چهار روزه کتاب افتتاح شد.

نمایشگاه متذکره ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ، از سوی شماری کتابخانه ها و کتاب فروشی ها به تاریخ ٢٨ ثور در کتاب فروشی مزارشریف یا (کتاب ښار) آغاز گردید، که الی ٣١ ثور به روی شایقین مطالعه باز خواهد بود.

صالح محمد خلیق رئیس اطلاعات وفرهنگ بلخ، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به آژانس خبری پژواک گفت که چنین برنامه ها در اجتماع برای ترویج فرهنگ مطالعه زیاد کمک میکند.

او افزود که از ده سال گذشته بدینسو، همه ساله به هماهنگی ریاست اطلاعات و کلتور مزارشریف و شماری کتابخانه ها و کتاب فروشی ها به مناسبت هفته کتاب نمایشگاه ها ساخته میشود.

به گفته خلیق، در سال های اخیر در بلخ علاقه کتاب خوانی جوانان افزایش یافته است.

وی گفت: ((ما در چهارچوب ریاست اطلاعات و فرهنگ دو کتابخانه داریم، در سال های نخست علاقه مندان مطالعه زیاد نبودند؛ اما حالا روز هايی نیز آمده است که در کتابخانه از اثر ازدحام جوانان به تعدادی اشخاص جای مطالعه نیز نمی باشد.))

خلیق افزود، در ولایت بلخ تماماً ٦٠ کتابخانه فعالیت دارد که دو باب ان به اطلاعات و فرهنگ مربوط میشود و سایر آن به سکتور خصوصی مربوط میشود.

به گفته او، در بلخ تقریباً ٣٠ مطبعه خرد و بزرگ  نیز فعالیت میکند که ازین رو سهولت  در بخش چاپ و توزیع کتاب به میان آمده است.

خلیق افزود که از دو یا سه سال بدینسو، کتاب های بیشتر نویسنده گان بلخی در بلخ چاپ میشود، که این کار با توسعه اقتصاد کمک کرده است.

در همین حال سید حیدر احمدی رئیس پوهنتون خصوصی راه سعادت در بلخ گفت که هنوز هم با کتاب و مطالعه، علاقه مردم به حدی زیاد نشده است مثلى که ضرورت آن دیده میشود.

نامبرده به پژواک گفت که هفته کتاب، هر سال در افغانستان و کشور های منطقه تجلیل میشود که به گفته او در کشورهای همسایه چون ایران پاکستان و آسیای میانه تجلیل میشود، که به نسبت آنها در افغانستان کمرنگ تجلیل میشود.

به گفته او نبود بازار کتاب باعث شده که آثار نویسنده گان به وقت چاپ و توزیع نشود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر