زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواستار توقف کاوش های خودسرانه شد

وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواستار توقف کاوش های خودسرانه شد

author avatar
18 May 2019 - 15:37
وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواستار توقف کاوش های خودسرانه شد
author avatar
18 May 2019 - 15:37

کابل (پژواک، ۲۸ ثور ۹۸): وزارت اطلاعات و فرهنگ، با نگرانی از کاوش های خودسرانۀ ساحات باستانی در کشور می گوید که در ۱۷سال پسین، بیش از ۱۵هزار اثر باستانی به موزیم ملی برگردانده شده است.

حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، در مراسمی که امروز به مناسبت «روز جهانی موزیم ها» در کابل برگزار شده بود گفت که هنوزهم در ساحات باستانی، آثار به شیوه غیرمسلکی کاوش می گردد و در برابر پول ناچیز خرید و فروش می شود.

موصوف افزود که تاکنون ۱۵هزار اثر باستانی دوباره به موزیم ملی انتقال داده شده که ده هزار آن توسط نهادهای فرهنگی و پولیس انترپول و ۵۰۰۰ اثر دیگر از سوی نیروهای امنیتی کشف، ضبط و به موزیم انتقال شده اند.

وی علاوه کرد: «موزیم ها به حیث جای و مکان ویا خانه فرهنگ یک کشورمی باشد که برای نسل های آینده، منحیث افتخار تاریخ و فرهنگ گذشته باقی می مانند.»

او خاطر نشان کرد که در حال حاضر، در موزیم ملی ۶۰ الی ۵۰ هزار اثر موجود است که اعم از مجسمه ها، وسایل سفالین، سکه ها، انواع مختلف سلاح ها، لباس های افغانی و کتیبه ها که در قرون متمادی به دست آمده، در موزیم ملی حفاظت می شود.

صافی خاطر نشان کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ تصمیم دارد تا در صورت ایجاد فضای امن بر تعداد موزیم در چندین ولایت دیگر افزوده شود.

محمد رحیم رحیمی رئیس موزیم ملی افغانستان گفت که موزیم ها در جهان، به خاطر حفظ جمع آوری و نگهداری می شوند تا بدین وسیله فرهنگ و تاریخ خود را نه تنها به نسل بعدی خود، بلکه به جهان هم به نمایش بگذارند.

وی افزود که رشد و ترویج فرهنگ صلح توسط همین موزیم ها، در میان جوامع مختلف به وجود می آید.

موصوف همچنان در باره نمایشگاهى که امروز در این موزیم به مناسبت روز جهانی موزیم ها گشایش یافته است، علاوه کرد که در این نمایشگاه، حدود ۳۰ پارچه تصاویر آثار باستانی که مربوط قرون مختلف است، به نمایش گذاشته شده است.

او افزود که روزانه حدود ۳۰۰ تن از موزیم دیدار می نمایند و تماشاگران می توانند از این نمایشگاه هم که به گونه دایمی در این موزیم گشایش یافته است، دیدن نمایند.

محمد رسول باوری معین فرهنگی وزارت اطلاعا ت و فرهنگ که در این نشست حضور داشت گفت: «موزیم به مفهوم نگهداری هویت ملی ما است، پس در محلاتی که کاوش صورت می گیرد، باید توجه شود که قبل از کاوش جلو آن گرفته شود.

وی افزود آثاری که کاوش می شوند تا زمانی که به موزیم انتقال داده می شوند در آن تغيیرات زیادی به میان می آید، فلهذا باید در جایگاه، از قاچاق این آثار جلوگیری شود و بر تعداد پولیس محافظت از ساحات و آبدات افزوده شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر