زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امسال در سی‌ هزار جریب زمین باغ‌های میوه‌های‌ زودرس و دیررس ساخته مى شود

امسال در سی‌ هزار جریب زمین باغ‌های میوه‌های‌ زودرس و دیررس ساخته مى شود

author avatar
19 May 2019 - 14:09
امسال در سی‌ هزار جریب زمین باغ‌های میوه‌های‌ زودرس و دیررس ساخته مى شود
author avatar
19 May 2019 - 14:09

کابل (پژواک، ٢٩ ثور ٩٨): وزير زراعت افغانستان، در دومین نمایشگاه میوه‌های زودرس در کابل گفت که قرار است در سال جاری، در سی‌ هزار جریب زمین، باغ‌های میوه‌های‌ زودرس و دیررس ايجاد شود.

در این نمایشگاه يک روزه که در مقر وزارت زراعت، آبيارى و مالدارى راه اندازى شده بود، میوه هایی چون شفتالو، زرد آلو، آلوبالو و انواع سبزيجات از ولایات کندز، بلخ، سمنگان، بغلان و ننگرهار به نمایش گذاشته شده بود.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در اين نمايشگاه گفت  میوه‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ شده، در مقایسه با میوه‌های معمولی، حدود دو ماه قبل پخته و به مارکیت عرضه می‌شود.

وى افزود که باغ هاى اين ميوه ها بعد از تحقيقات در مورد آب و هواى محلات از سوى آن وزارت، در چهار زون کشور از حدود چهار سال به اين سو احداث شده است.

او گفت که این میوه‌ها زمانی به مارکیت عرضه می‌شود که تقاضا  برای آن در مارکیت زیاد است.

موصوف افزود که همین اکنون تنها در زون شرق کشور، حدود سه‌هزار جریب زمین باغ‌های متراکم یا میوه‌های زودرس وجود دارد و از این مساحت، نزدیک به ۱۲ هزار تن میوه برداشت شده است.

وزیر زراعت تأکید کرد که تقاضا برای میوه‌های تازه در این فصل زیاد است و میزان تولید باغ‌های زودرس، فعلاً تنها برای زون شرقی کفایت نمی‌کند.

 او بدون ارايه جزييات افزود که در زون‌های دیگر، ساحات کم‌تری از این نوع باغ‌ها وجود دارد؛ اما عثمان صافی رییس باغداری وزارت زراعت می گوید که يک هزار جریب دیگر، در ساحات دیگر وجود دارد.

وزير زراعت گفت که وزارت يادشده، در نظر دارد تا باغ‌های متراکم و غیر متراکم را گسترش دهد و برای سال جاری، قرار است سی‌هزار جریب زمین باغ‌های جدید میوه‌های‌ زودرس و دیررس ساخته شود.

او گفت: «ما می‌خواهیم که در افغانستان، در تمام وقت‌ها و ‌فصل‌ها هم میوۀ تازه داشته باشیم و هم بنیه اقتصادی دهقانان تقویت شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر