زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حکومت باید به معارف پکتیا توجه بیشتر نماید”

“حکومت باید به معارف پکتیا توجه بیشتر نماید”

author avatar
21 May 2019 - 14:01
“حکومت باید به معارف پکتیا توجه بیشتر نماید”
author avatar
21 May 2019 - 14:01

گرديز (پژواک، ٣١ ثور ٩٨): مسئولان ریاست معارف پکتیا میگویند که در عرصه معارف پیشرفت صورت گرفته؛ اما برای حل تمام مشکلات نیاز به کارهای بیشتر است.

این مطلب را کوچی ځاځی رئیس معارف پکتیا امروز در نشست فعالین بخش های مختلف این ریاست بیان کرد.

کوچی گفت که وزارت معارف در سال جاری، جذب ۲۷۰۰۰ شاگرد را به این ریاست هدف داده بود؛ اما ریاست معارف پکتیا ۳۱۰۰۰ هزار شاگرد در مکاتب مختلف جذب کرده است.

ځاځی بر کمیت شاگردان نیز تاکید نموده افزود که در قدم اول، باید شاگردان محروم از تعلیم در مکاتب جذب شوند.

نامبرده مشکل پایین بودن کیفیت تعلیم را پذیرفته و گفت که برای آوردن اصلاحات، مطابق سهولت ها فعالیت را اغاز کرده است؛ اما در این بخش همکاری اداره مرکزی لازم است.

وی افزود: "در بخش کیفیت معارف مسایل و مشکلات داریم. برخی از اقدامات که برای حل این مشکل روی دست گرفته شده، این است که در قدم اول باید از سوی موسسات مختلف، به معلمین ترينینگ داده شود و در قدم دوم باید فعالیت های آنها را بررسی کنیم که کیفیت تدریس ایشان چطور است، آیا شاگردان یک مطلب را نوشته و خوانده میتوانند؟"

از سوی دیگر، باشندگان پکتیا نیز از پایین بودن کیفیت تعلیمی شاکی اند و میگویند که مکاتب این ولایت، از لحاظ کیفی در حالت بسیار بد قرار دارد.

عبدالبصیر یک تن از باشندگان گردیز، نبود تعمیر های مکاتب و معلمین زن و مسلکی در ولسوالی ها، فاصله زیاد مکاتب، نبود لابراتوار، کمپیوتر ليبها و کارهای عملی در مکاتب و برخی موارد دیگر را عوامل سطح پایین کیفیت تعلیم در پکتیا خواند.

بصیر به آژانس خبری پژواک گفت: "در این عرصه باید کارهای لازم صورت گیرد، مقامات دولتی و ریاست معارف باید در این بخش نقش ارزنده را داشته باشد، و باید تلاش شود که با کدام روش و میتودها میتوانیم سطح کیفیت تعلیم را بلند ببریم و از حالت کنونی خارج شویم."

شازیه یک تن از فعالان مدنی گفت که شاگردان، بیشتر نمی توانند به علت پایین بودن سطح تعلیمی به تحصيلات عالی راه یابند.

وی گفت: "مقامات پکتیا توجه بیشتر به کمیت دارند، باید به کیفیت نیز توجه شود، بیشتر شاگردان که فارغ میشوند اگر ۵۰ در صد باسواد باشند، ۵۰ در صد دیگر بیسواد می باشند؛ یعنی سطح سواد در ولایت پکتیا بسیار پایین است."

اما رئیس معارف پکتیا  گفت که امسال برای اصلاحات در روند جذب معلمین زن و مرد کار شده و تلاش دارد که با تکمیل برخی ضرورت های دیگر، این مشکل را کاهش دهد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر