زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خروج دالر از افغانستان به ايران و پاکستان يکى از دلايل کاهش ارزش افغانى است

author avatar
21 May 2019 - 15:16
author avatar
21 May 2019 - 15:16

کابل(پژواک، ٣١ ثور ٩٨): اتحاديه صرافان مى گويد که از اوايل سال روان تا حال، ارزش افغانى در برابر دالر امريکايى، به دليل خروج دالر از افغانستان به ايران و پاکستان و برخى عوامل ديگر، حدود هفت درصد کاهش يافته است.

به اساس معلومات سراى شهزادۀ شهر کابل، ارزش خريد يک دالر امريکايى در سوم حمل سال روان (١٣٩٨) ٧٥،٦ افغانى؛ اما امروز (٣١ ثور) ٨٠،٦٠  افغانى مى باشد.

حاجى دادگل معاون اتحاديه صرافان سراى شهزاده شهر کابل، به آژانس خبرى پژواک گفت که پايين آمدن ارزش پول افغانى در برابر دالر امريکايى، دو عامل (خارجى و داخلى ) دارد.

وى در مورد بُعد خارجى گفت: «در همين حدود يک، يک و نيم ماه مى شود که پول هاى همسايه هاى ما ايران و پاکستان در وضعيت بد قرار دارد و تاثير مستقيم بالاى افغانى نيز گذاشته است؛ زيرا اين دو کشور از ولايات افغانستان که در سرحد شان قرار دارند، دالر را به پيمانۀ وسيع خريدارى و از افغانستان خارج مى کنند.»

به اساس معلومات سراى شهزاده، در اوايل ماه حمل يک دالر امريکايى به ١٣٥ کلدار پاکستان؛ اما امروز به ١٥٠ کلدار تبادله مى شود.

همچنان منبع افزود که در اوايل ماه حمل، يک دالر امريکايى به ١٣٥٠٠ تومان ايرانى؛ اما امروز به ١٥٠٠٠ تومان تبادله مى شود.

همچنان دادگل خاطرنشان کرد که از گذشته ها در اکثر مناطق ولايات فراه، بادغيس و نيمروز تومان ايرانى و در ولايات پکتيا، پکتيکا، ننگرهار، غزنى، کندهار، ارزگان نورستان و کنر کلدار به طور مستقيم و غيرمستقيم در معاملات روزمره استفاده مى شود که اين هم تاثير منفى بالاى ارزش افغانى داشته است.

وى افزود که در کنار رقم بلند واردات که سبب بيرون شدن دالر از کشور مى شود و تاثير منفى بالاى ارزش افغانى مى گذارد، بدتر شدن اوضاع سياسى، امنيتى و اقتصادى، عوامل ديگر در بعد داخلى مى باشند که باعث پايين شدن ارزش افغانى در برابر دالر مى باشد. 

موصوف گفت که اخيراً اوضاع سياسى و امنيتى کشور در وضعيت خوب  قرار ندارد، به خصوص که هر هفته در هر گوشه و کنار کشور يک تاجر ترور مى شود، اختطاف مى شود که يک نوع دلسردى و بى اعتمادى را به باور آورده، تجار و سرمايه گذاران تلاش مى کنند تا سرمايه هاى شان را دالر نموده و از افغانستان خارج کنند.     

همچنان حاجى گل احمد يک تن ديگر از صرافان سراى شهزادۀ شهر کابل، با تاييد سخنان دادگل گفت که بانک مرکزى، قبلا هفته وار در چند مرحله دالر را به بازار عرضه مى کرد؛ اما اکنون عرضۀ دالر را کاهش داده و اين هم مى تواند تاثيرى بر ارزش افغانى در برابر دالر داشته باشد.

هر دو تن يادشده مى گويند که اگر اقدامات لازم و عملى از سوى بانک مرکزى روى دست گرفته نشود، ارزش افغانى بيشتر پايين خواهد رفت.

تاج محمد اکبر استاد پوهنځى اقتصاد پوهنتون کابل گفت در کنار همۀ عوامل چون کاهش کمک، بيلانس بلند ميان صادرات و واردات، مشکلات اقتصادى، بدتر شدن شرايط امنيتى و سياسى که ذکر شد، اخيراً ايران و پاکستان دو همسايه افغانستان براى بهتر شدن ارزش پول هاى شان دالر را از افغانستان به پيمانه بسياربلند قاچاق مى کنند که بايد جلو آن گرفته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر