زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«عاملان تجاوز گروهی بر یک قابله در سمنگان، باید اعدام شوند»

«عاملان تجاوز گروهی بر یک قابله در سمنگان، باید اعدام شوند»

author avatar
22 May 2019 - 14:56
«عاملان تجاوز گروهی بر یک قابله در سمنگان، باید اعدام شوند»
author avatar
22 May 2019 - 14:56

میمنه (پژواک، اول جوزا ۹۸): شماری از کارکنان صحی و قابله ها در فاریاب، خواستار تحت پیگرد قرار گرفتن و به کیفر رساندن عاملان تجاوز گروهی بر یک قابله در ولایت سمنگان شدند.

بر پایه معلومات ریاست صحت عامۀ سمنگان، شش تن در شب ٢٥ بر ٢٦ ماه ثور، بر يک قابله در مقابل چشمان پدرش در کلينيک آبخورک ولسوالى روى دوآب سمنگان تجاوز جنسى کرده و در پيوند به آن، نُه تن بازداشت شده اند. څارنوالی استيناف سمنگان با تاييد اين قضيه، گفته است تحقيقات اوليه نشان مى دهد که از ميان نُه تن یادشده، چهار تن زير سن هجده سال مى باشند.

با این حال، کارکنان صحی، قابله ها و اعضای جامعه مدنی در ولایت فاریاب، امروز در مراسم گرامیداشت از روز جهانی قابله ها تحت شعار «قابله ها مدافع حقوق زنان اند»، ازحکومت خواستند که عاملین تجاوز بر یک قابله در ولایت سمنگان، در محضر عام اعدام شوند.

داکتر محمد نعیم مصمم رئیس صحت عامه فاریاب، قضیه تجاوز بر یک قابله در ولایت سمنگان را یک عمل «شنیع و جنایت نابخشودنی» خوانده، گفت که پیشرفت های بنیادی و قابل ملاحظه یی که در راستای توسعه تربیه و استخدام قابله ها صورت گرفته، میزان مرگ و میر مادران و نوزادان را به گونه قابل ملاحظه کاهش داده است.

موصوف افزود که در سال ۲۰۰۴ میلادی، در سطح فاریاب شش قابله وجود داشت؛ اما در حال حاضر در ۷۱ مرکز صحی، ۳۰ آشیانه و شفاخانه ولایتی بیش از ۲۰۰ قابله ایفای خدمت می کنند و حدود ۲۰۰ قابله دیگر که دوره آموزش را سپری نموده اند، در انتظار جذب اند.

داکتر محمد ظریف ایوبی مسئول کلينیک سراپا ایوبی گفت که اگر عاملان تجاوز بر یک قابله در ولایت سمنگان، به محضر عام اعدام و از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی انتشار نیابد، منبعد هیچ یک از قابله ها جرئت نمی کند در مراکز صحی کار کند و یا در هنگام دچار مشکل شدن یک خانم، به ساحه برود.

وی افزود: «حکومت، هرچه عاجل جنایتکاران را به جزای اعمال شان برساند تا پندی برای دیگران باشد.»

محمد حسن سرداش معاون شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب، قابله ها را مادران دوم افراد جامعه خطاب نموده از حکومت وحدت ملی خواست که برای اعاده حیثیت بر قابله ها و به پاس حرمت به جامعه طبی، «وحشیان قرن ۲۱» را جزا بدهد.

مولوی گل احمد لطفی رئیس ارشاد، حج و اوقاف فاریاب گفت که او منحیث عالم دین، از جامعه طبی حمایت می کند؛ زیرا قابله ها محرم ترین اشخاص به زنان اند.

قابله فریده مسئول انجمن قابله های فاریاب، You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر