زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در افغانستان ۱۴۹ نوع حیوان و نباتات در حال انقراض مى باشند

در افغانستان ۱۴۹ نوع حیوان و نباتات در حال انقراض مى باشند

author avatar
22 May 2019 - 15:27
در افغانستان ۱۴۹ نوع حیوان و نباتات در حال انقراض مى باشند
author avatar
22 May 2019 - 15:27

کابل (پژواک، اول جوزا ۹۸): از روز جهانی تنوع حیات؛ در حالی امروز در کابل تجلیل شد که ۱۴۹ نوع حیوان و نباتات در افغانستان در حالت انقراض مى باشد. 

از اين روز (٢٢ مى ) در کابل از سوی اداره ملی حفاظت محیط زیست، تحت شعار "تنوع حیات، غذای ما، صحت ما" در باغ وحش کابل تجليل به عمل آمد. 

شاه زمان میوندی رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، در اين مراسم گفت که همه ساله از این روز به منظور بلند بردن درک و سطح آگاهی عامه در رابطه به اهمیت تنوع حیات، گرامی داشت به عمل می آید.

وی افزود که تنوع حیات، بخش حساس از سرمایه طبیعی است که در برگیرنده بسیاری از نیازهای طبیعی می باشد و امسال این روز تحت شعار (تنوع حیات،غذای ما، صحت ما) تجلیل مى شود.

او گفت در ششمين گزارش چشم انداز جهانی «جی آر اکس» آمده است که در سطح جهان، میزان تخریب و از بین رفتن تنوع حیات، نسبت سال های قبل بیشتر گردیده است و در حالت بحرانی قرار دارد.

میوندی گفت که افغانستان با داشتن کوه ها، جنگلات، دشت ها و منابع آبی، اکو سیستم متنوع را در خود جا داده است که در آن، زمینه زیست برای انواع حیوانات و نباتات میسر شده است.

او افزود که بر اساس مطالعات علمی، در افغانستان ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ نوع نباتات بومی، تعداد ۴۲۸ الی ۵۱۵ نوع حیوانات پستاندار، ۱۰۱ الی ۱۳۹ نوع ماهی، ۹۲ الی ۱۱۲ نوع خزنده و شش الی هشت نوع ذوحیاتین وجود دارد که در اثر جنگ های دوامدار، تغییر اقلیم، افزایش نفوس و شکار بی رویه، تعداد زیاد این ها تحت تهدید قرار داشته است.

وی در ادامه گفت که تا به حال، دو نوع حیوان (ببر و یوزپلنگ) در سال های اخیر از طبیعت افغانستان منقرض گردیده و ۱۴۹ نوع شامل حیوانات و نباتات، در حالت انقراض قرار داشته و نیاز به حفاظت بیشتر دارد. او در اين مورد جزئيات نداد.

عزیزگل ثاقب آمر باغ وحش کابل گفت که استفاده کننده تنوع حیات، تمام بشریت است و همه اقشار جامعه در حفاظت از انواع طبیعت، علفچرها و جنگلات نقش دارند.

وی افزود یکی از چالش ها این است که ازمنابع طبیعی، به طور معقول استفاده نمی شود و این کار سبب گرديده تا درجه حرارت و تغيیر آب و هوای زمین، تخریب شود و در ساحاتی که برف وجود دارد، کم شود و یا خشک سالی ها پوشش نباتی آن را تغییردهد."

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، از تمامی ادارات دولتی و خصوصی و شهروندان کشور خواست تا در حفاظت تنوع حیات و استفادۀ پایدار از آن، با در نظرداشت امکانات مادی و معنوی شان این اداره را همکاری نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر