زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نرفتن شماری از دختران به مکتب در غور نگران کننده است

نرفتن شماری از دختران به مکتب در غور نگران کننده است

author avatar
22 May 2019 - 12:37
نرفتن شماری از دختران به مکتب در غور نگران کننده است
author avatar
22 May 2019 - 12:37

فيروزکوه (پژواک، اول جوزا ۹۸): اعضای شورای ولایتی و فعالین مدنی غور می گویند که به دلیل نبود معلمان زن، نبود ساختمان برای مکاتب دخترانه، ناامنی و عار دانستن بیرون شدن دختران از منزل، در بیشتر مناطق غور دختران به مکتب نمی روند.

محمد وزیر نورانی مسئول نهادهای جامعه مدنی غور، با نگران کننده خواندن وضعیت تعلیم و تربیه دختران درغور، به آژانس خبرى پژواک گفت که در بیشتر مناطق غور، دختران از یادگیری تعلیم و تربیه به دلیل تهدیدات امنیتی و ده ها مشکل دیگر محروم اند.

موصوف، خاطر نشان کرد در صورتی که برای رفع این معضلات راه بیرون رفت اتخاذ نگردد، ادامه وضعیت، سبب بیسواد ماندن نیم پیکر جامعه غور خواهد شد.

وی علاوه کرد: «امروزه به دلیل تهدیدات امنیتی، دروازه شماری از مکاتب در قراء و قصابات غور بسته است و دختران اصلاً نمی توانند به مکتب بروند.

عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور، به آژانس خبری پژواک گفت که در بسیاری ولسوالی‌ها و حتی مرکز این ولایت، دخترها نمی‌توانند به گونه گسترده به مکاتب بروند.

به گفته او، نظاره از چنین وضعیتی که شمار اندک دختران به مکتب می روند، برای‌ اعضای شورای ولایتی که نماینده گان مردم اند، قناعت بخش و قابل قبول نیست.

موصوف افزود: «در عصری که ما زنده گی می کنیم، عصر پیشرفت، ترقی و تکنالوژی است؛ اما اینکه برخی عوامل سبب توقف حرکت دختران به جلو می شود، باید راه حلی سنجیده شود.»

ناطقی افزود تمام آماری که در مورد حضور دختران در مکاتب از سوی ریاست معارف به نشر می‌رسد، غیرواقعی است.

از سویی هم، حلیمه پرستش رئیس امور زنان غور نیز گفت که در چند روز پسین، با راه اندازی یک برنامه نظارتی از چگونگی امور تدریسی در مکاتب داخل شهر، دریافته اند که معارف در وضعیت خوب قرار ندارد.

به گفته او، شمار زیادی از خانواده ها به دلیل پیروی از عرف و عنعنات، نبود ساختمان برای مکاتب دخترانه، موجودیت معلمان مرد و نا امنی ها، به دختران شان اجازه نمی دهند که به مکتب بروند.

موصوف افزود: «وقتی یک مکتب فضای مناسب نداشته باشد و معلمش زن نباشد، مردم ما حاضر به روان کردن دختران شان در پیش مردان نیستند.»

او گفت به جز از سه ولسوالی غور که دختران به صورت اندک می توانند به مکاتب حضور یابند، در هفت ولسوالی دیگر، حضور دختران ناچیز و در بعضی ولسوالی ها حتی حضور ندارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر