زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ولسى جرگه فردا در مورد يک  “راى جنجالى” انتخابات رياست اين جرگه تصميم مى گيرد

ولسى جرگه فردا در مورد يک “راى جنجالى” انتخابات رياست اين جرگه تصميم مى گيرد

author avatar
22 May 2019 - 14:33
ولسى جرگه فردا در مورد يک  “راى جنجالى” انتخابات رياست اين جرگه تصميم مى گيرد
author avatar
22 May 2019 - 14:33

کابل (پژواک، اول جوزا ٩٨): قرار است ولسى جرگه، پس از بررسى يک هيئت موظف، فردا در مورد يک راى جنجالى انتخابات رياست اين جرگه، تصميم اتخاذ کند.  

در ٢٨ ثور، در دور دوم انتخابات رياست ولسى جرگه، براى دو تن (میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی) که در دور قبلى بيشترين آراء را داشتند، صندوق هاى راى گذاشته شد؛ اما ناپديد شدن سه راى، سبب جنجال ميان اعضاى جرگه شد؛ زيرا اگر ثابت شود که نصاب جرگه در آن روز ٢٤٧ تن بوده، هر دو نامزد بازنده مى باشند و اما اگر نصاب در آن روز ٢٤٤ تن ثابت شود، در آن صورت رحمانى برنده شناخته مى شود.

دو روزقبل بعد از تنش ها ميان اعضاى جرگه روى اين موضوع، هيئت ٢٧ نفرى به اشتراک پنج تن از طرفداران رحمانى، پنج تن از حاميان اصولى و١٧ عضو بى طرف اين جرگه براى بررسى اين موضوع گماشته شد.

برخى اعضاى جرگه و اين هيئت مى گويند بررسى ها نشان مى دهد که نصاب در روز انتخابات ٢٤٧ تن بود؛ اما يک رايى وجود دارد که بنا بر نوشتن ٢ در مقابل نام رحمانى و يک نقطه در ورق راى دهى در روز انتخابات باطل اعلام شده است و اکنون طرفداران رحمانى مى گويند که اين راى، بايد به نفع رحمانى محاسبه شود؛ زيرا دو نه بل (ص) به هدف راى دادن به رحمانى در اين ورق نوشته شده است.

همچنان برخى اعضاى هيئت يادشده و طرفداران اصولى، به گونۀ اعتراض نشست هيئت را ترک کرده اند. 

غلام حسین ناصری عضو هیئت يادشده، امروز در نشست ولسى جرگه گفت که يازده عضو هيئت که خواستار تصميم در مورد راى يادشده از طريق مجلس ولسى جرگه بودند، از نشست هيئت بيرون شده؛ اما شانزده تن ديگر در مورد براى شريک ساختن به مجلس تصميم اتخاذ کرده اند.

او بر اساس اين تصميم شانزده عضو هيئت گفت که هيئت، آرشيف روند راى گيرى روز شنبه (٢٨ ثور)، یک رای باطل شده رحمانى و اصول وظایف داخلی ولسى جرگه در مورد نحوه انتخاب رئیس را مورد غور و بررسى قرار داد.

به گفته او، از مشاهدۀ پروسۀ رای گیری در آرشیف ولسی جرگه، کدام نتیجه خاص حاصل نگردید و کلیه افراد مطابق به لیست حاضری رای دهندگان، آرای شان را استعمال نموده و مشخص گردید که همه امضاکنندگان پس از دریافت ورقه رای، آرای شان را استعمال کرده اند.

اما او خاطر نشان کرد که از نتیجه شمارش مجدد اوراق رای دهی و آرشیف، نتایجى به دست آمده و مشخص شده است که رای تاییدی رحمانی با احتساب یک رای باطل شده، جمعاً (١٢٤) رای و رای تاییدی اصولی ٥٥ رای بوده است.

موصوف گفت که در آن روز ٥٤ راى باطل و ١٣ راى سفيد استفاده شده و در مجموع آراى استفاده شده به ٢٤٦ راى مى رسد.  

به گفته او رای باطل شدۀ رحمانی با توجه به نمونه های موجود آراى باطل و با توجه به رویه های معمول گذشته، غیر باطل و صحیح تشخیص گردید و با محاسبۀ اين راى در جمع آراى تاييدى، رحمانى اکثريت اعضاى حاضر را کسب کرده است.

سرانجام، عبدالقيوم سجادى عضو هيئت در نشست جرگه گفت که قرار است ولسى جرگه در نشست فردا در مورد اين راى، تصميم اتخاذ کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر