زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«یگانه راه پایان اختلافات و تضادها، رفتن به سوی مذاکرات بین الافغانی می باشد»

«یگانه راه پایان اختلافات و تضادها، رفتن به سوی مذاکرات بین الافغانی می باشد»

author avatar
23 May 2019 - 14:32
«یگانه راه پایان اختلافات و تضادها، رفتن به سوی مذاکرات بین الافغانی می باشد»
author avatar
23 May 2019 - 14:32

کابل(پژواک، ۲ جوزا ۹۸): شماری از عالمان دین در یک گردهمایی در کابل، ضمن تاکید بر عملی شدن تصامیم جرگه مشورتی صلح، تاکید کردند که یگانه راه پایان اختلافات و تضادها، رفتن به سوی مذاکرات بین الافغانی می باشد.

لویه‌ جرگه مشورتی صلح با شرکت ۳۲۰۰  تن از سراسر افغانستان پس از ۵ روز بحث و گفتگو با صدور قطعنامۀ ۲۳ ماده ‌یی خاتمه یافت.

در مواد این قطعنامه بر آتش‌بس، حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته افغانستان، حفظ جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی، اجماع داخلی و منطقه‌ای، اصلاح شورای عالی صلح، گشایش دفتر سیاسی طالبان در کابل، آزادی زندانیان دو طرف و تعیین هیات جدید مذاکره‌کننده صلح تاکید شده است.

صد‌ها عالم دین امروز در گردهمایی که از سوی حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان در کابل تدویر یافته بود، بر پایان یافتن جنگ و آغاز گفتگوهای صلح تاکید کردند.

مولوی رحمت الله واحدیار عضو ارشد حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان گفت که افغان ها از هر چیزی دیگر، بیشتر تشنه صلح اند و دیگر توان دیدن ریختن خون هموطنان خود را ندارند و از همین رو، باید تامین صلح در اولویت تمام گروه های درگیر قرار داشته باشد.

وی افزود: «فضا برای گفتگوهای صلح مساعد شده است و از طالبان و حکومت میخواهیم تا اقدامات عملی را برای گفتگوهای بین الافغانی مساعد سازند، تا دیگر هیچ خون هموطن ما نریزد.»

موصوف برگزاری جرگه مشورتی صلح را در شرایط کنونی یک تصمیم بجا خواند و گفت که حکومت مکلف است تا برای عملی ساختن تصامیم این جرگه که از سوی نمایدگان واقعی مردم، اقدامات جدی نماید.

مولوی عطا الله فیضانی یک تن از اشتراک کننده گان این نشست گفت: «برادرکشی میان افغان ها بس است و از طرف های درگیر جنگ می خواهیم که دست به دست هم دهند و با هم صلح کنند و برای تامین صلح، نباید تکیه به خارجی کنند.»

وی افزود که علما می توانند برای برقراری صلح میان حکومت و تحریک طالبان میانجی گری نمایند و در هر شرایط آماده همکاری اند.

مولوی محمد مجاهد اشتراک کننده دیگر این گردهمایی همچنان از حکومت خواست تا برای تحقق صلح از مشوره های نمایندگان مردم که در جرگه مشورتی صلح مطرح ساخته بودند، استفاده اعظمی نماید.

او گفت که ادامه جنگ راه حل نیست، چون خونریزی و قربانی شدن جوانان هیچ سودی در پی ندارد و این را همه طرف های درگیر درک کرده اند و باید از جنگ دست بردارند و راه صلح را پیشه کنند.

علمای دین در ادامه با تاکید بر ضررت تامین صلح در کشور به عنوان یک امر الهی، از جوانب دخیل خواستند تا از تحمل و گذشت کار بگیرند و زمینه را برای تامین صلح فراهم کنند.

این علما، در پايان گردهمايی با صدور قطعنامه نُه ماده يی؛ از حکومت و تحریک طالبان خواستند تا به جای اتهام وارد کردن علیه هم دیگر فضای اخوت و برادری را ایجاد کرده و زمینه گفتگوهای بین الافغانی را مساعد سازند.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر