زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سیک ها: در صورت تصاحب زمین های مان، دوباره در گردیز سکونت می کنیم

سیک ها: در صورت تصاحب زمین های مان، دوباره در گردیز سکونت می کنیم

author avatar
26 May 2019 - 17:24
سیک ها: در صورت تصاحب زمین های مان، دوباره در گردیز سکونت می کنیم
author avatar
26 May 2019 - 17:24

گردیز(پژواک،۵ جوزا ۹۸): اهل هنود و سیک در پکتیا می گویند که اگر در گردیز، زمین های ملکیت آنان و یا زمین جدید در اختیار شان قرار داده شود، مصمم اند تا در گردیز سرزمین پدری شان سکونت کنند.

به اساس معلومات، در گردیز برخی زمین های اهل هنود و سیک غصب شده و یا بنا بر افزایش خانواده ها برای آنان بسنده نیست و تقاضا دارند تا دولت این مشکل را حل سازد.

ازجمع آنها اکنون صرف داکتر جگمون سنگهـ بشردوست، ساکن گردیز که مصروف ادویه فروشی یونانی است، از برخورد مردم با خودش ابراز خرسندی میکند و از مسئولین تقاضا دارد تا در توسعه کارش با وی کمک کند.

بشردوست، تخریب اماکن عبادت و مراسم دیگر مذهبی آنها در گردیز را چالش دیگرعنوان کرد و از دولت خواستار بازسازی آن شد.

موصوف گفت: "درگذشته سیک هاى ما در اینجا زمین داشت، من خود چیزى ندارم، بیچاره ام، زمین های برخی سیک ها موجود است و شماری هم ملکیت های شان را به کرایه داده اند، معاملات غصب کم است، درمسال ها و مکان هاى هندوسوزی ما تخریب شده؛ از حکومت تقاضا داریم تا آن را دوباره اعمار کند."

جگمون سنگ بشردوست گفت که پیش از جنگ های داخلی، ده ها خانوادۀ آنها در گردیز سکونت داشتند؛ اما درحال حاضربیشتر آنها به کابل، غزنی و هندوستان کوچیده اند.

موصوف گفت: "پیش از این ملکیت های ما در بازار کهنه بود، ولی ده، ده مترهم نیست و آنجا قابل سکونت نیست، مردم ما که به کابل، غزنی و هند مسافر شده اند، تلاش میورزند تا دوباره برگردند؛ از دولت تقاضا داریم تا برای ما زمین بدهد تا منازل و دکاکین را در آن اعمار کنیم، توان پرداخت کرایه را نیز نداریم."

همچنان رحمت الله باشنده ناحیه سوم شهرگردیز گفت که درمنطقه خوست پل، مکان آتشسوزی اجساد هندوها و سیک ها، از سوی مردم غصب شده و اکنون درآن کشاورزی میکنند.

نامبرده افزود: "این ملکیت هندوها بود، اجساد شان را در آن آتش میزدند؛ اما اکنون این زمین غصب شده، ممکن زمین های دیگرمربوط آنها نیز غصب شده باشد."

شریف منگل فعال مدنی، به پژواک گفت که سیک ها مانند دیگران ساکنین اصلی پکتیا هستند و دولت مکلف است تا زمینه دوباره برگشت را، برای آنها مساعد سازد.

منگل افزود: "در دوران حکومت شهیدداکترصاحب نجیب الله، حدود شصت خانواده اهل هنود و سیک دراینجا زندگی می کردند، اینجا منازل و دکان ها داشتند، باغ جسد سوزی شان بود، زیاد زمین های شان غصب شده، مردم بر آن منازل و مارکیت ها اعمار نموده اند."

شمیم خان کتوازی والی پکتیا درمورد گفت که چندی پیش، نمایندگان اهل هنود و سيک، طی دیداری مشکلات و خواسته های شان را با وی شریک نمودند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر