زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مطالعه جدید واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان توصیه مینماید که باید به تاثیراتی که مواد مخدر غیر قانونی روی روند صلح دارد، توجه صورت گیرد

مطالعه جدید واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان توصیه مینماید که باید به تاثیراتی که مواد مخدر غیر قانونی روی روند صلح دارد، توجه صورت گیرد

author avatar
30 May 2019 - 16:42
مطالعه جدید واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان توصیه مینماید که باید به تاثیراتی که مواد مخدر غیر قانونی روی روند صلح دارد، توجه صورت گیرد
author avatar
30 May 2019 - 16:42

کابل، ۹ جوزا ۱۳۹۸: یافته های یک تحقیق که توسط واحدتحقیق وارزیابی افغانستان به حمایت مالی اتحادیه اروپاانجام شده نشان میدهدکه بحث های جاری در مورد صلح و مصالحه، تولید غیرقانونی مواد مخدر و تاثیرات قابل توجه آن را کاملا نادیده گرفته است.

با توجه به تحقیقات دراز مدت نویسنده در افغانستان، این مقاله به نقشی که مواد مخدر غیر قانونی و پول بدست آمده از آن در منازعات بازی میکند، میپردازد.

این تحقیق می گوید: خطراتی که تولید مواد مخدر غیر قانونی - تریاک، چرس و میتامفیتامین - ممکن است متوجه این توافق سیاسی بسازد، در جریان مذاکرات و گفتگوها،تا الحال به هیچ وجه مطرح نگردیده است.

این مطالعه می افزاید: ماهیت غیر قانونی این تولیدات که توانایی دولت را برای قانونی سازی و انحصار مالیات در تولیدات را محدود می کند، و مقدار پولی که توسط بازیگران مسلح مختلف – اعم از کسانی که با دولت کار میکنند و افراد شورشیان و نیز پیامدهای آن برای صلح پایدار، نادیده گرفته شده است.

براساس این مطالعه، مقدار پول حاصل از تولید مواد مخدر غیر قانونی قابل توجه بوده و تجارت آن در حال حاضر بزرگترین بخش اقتصادی در افغانستان است. این مطالعه می افزاید: "بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP)  در سال ۱۳۹۷تنها توسط مواد مخدر بدست آمده است و گروه های مسلح مختلف نیز بیش از ۴۰ میلیون دالر امریکایی از اخذ مالیات به دست آورده اند.

این تحقیق با ارائه جزئیات بیشتر نشان می دهد که کشت خشخاش، به عنوان ارزشمند ترین محصول ارزی کشور که، ارزش آن معادل ۸۶۳ میلیون دالر آمریکایی است و در تناسب با صنعت های دیگر، کارمندان بیشتری، حدودا بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر، را استخدام نموده است. در سال ۱۳۹۷حدودا ۲۶۳،۰۰۰ هکتار زمین مواد مخدر کشت گردیده بود، و این مقدار سه برابر زمین هایی بود که در سال ۲۰۰۰ یعنی زمانی که طالبان ممنوعیت کامل کشت مواد مخدر را اعمال کرده بودند، کشت گردیده بود. اقتصاد بدست آمده از تریاک که برای ۵۰۷۰۰۰ کارمند زمینه کار تمام وقت را مهیا ساخت؛ آن را به عنوان بزرگترین مرجع استخدام کننده در کشور مطرح ساخت، و این مقدار خیلی بیشتر از تعداد کل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور میباشد.

این مقاله توصیه می کند که با توجه به اهمیت اقتصادی و سیاسی مواد مخدر غیرقانونی در افغانستان، عاقلانه نیست که این معضل را رفع شده بپنداریم یا در پی حل آن با روش های آرام و پاسخ از طریق پالیسی های ساده باشیم- و یا طوریکه ضرب المثل مشهور افغانی میگوید آفتاب با دو انگشت پنهان نمیشود. با توجه به ماهیت مواد مخدر غیر قانونی، مهار نمودن آن برای دولت ها کار آسانی نیست، مخصوصا برای دولت هایی که درگیر منازعات بوده و یا در راه بیرون رفت از منازعات طولانی و خشونت آمیز هستند.

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان از کارشناس متخصص خویش و همچنین دیگر شرکا به خاطر کار عالی شان در این مطالعه که ما را در انجام این تحقیق حمایت نمودند،  قدردانی می نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر