زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طی برج می در افغانستان بیش از ۲۳۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

طی برج می در افغانستان بیش از ۲۳۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

author avatar
1 Jun 2019 - 17:31
طی برج می در افغانستان بیش از ۲۳۰۰ تن کشته و مجروح شده اند
author avatar
1 Jun 2019 - 17:31

کابل (پژواک، ۱۱جوزا ۹۸): در برج می نسبت به ماه اپریل، در افغانستان، میزان حملات ۳۷ درصد و تلفات و جراحات ۲۴ درصد افزایش یافته و طی آن، بیش از ۲۳۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

این درحالیست که به ادامه تلاش های صلح، ماه گذشته لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزارشد و از طرف های درگیر خواستار آتش بس در ماه مبارک رمضان شد؛ اما طالبان به این داعیه لبیک نگفتند.

همچنان نمایندگان ایالات متحده امریکا نیز تاکنون شش بار با طالبان مذاکرات صلح را انجام داده اند؛ اما نتیجه ای در پی نداشته و قرار است که این مذاکرات دوام یابد.

به اساس گزارش های آژانس خبری پژواک، طی برج اپریل در افغانستان، نزدیک به ۱۹۰۰ تن کشته و مجروح شده بودند؛ اما در برج می، این رقم به ۲۳۱۲ تن بالغ شده است.

گزارش های منتشره پژواک که به اساس اظهارات منابع مختلف پخش شده، نشان میدهد که در ماه می سال روان میلادی، از ۳۴ ولایت کشور، در ۳۰ ولایت حملات صورت گرفته و در نتیجه آن، ۱۳۱۷ تن کشته و ۹۹۵ تن دیگر زخمی شده اند.

تلفات وجراحات متذکره، طی ۲۱۰ حمله جداگانه وارد شده، که نسبت به ماه اپریل ۳۷ درصد افزایش را نشان میدهد.

ازجمع حملات متذکره، ۶۰حمله توسط نیروهای دولتی، ۵۷ از سوی طالبان، ۲۴توسط نیروهای خارجی، دو حمله توسط افراد مسلح غیرقانونی، یک حمله توسط پاکستان انجام شده، ولی مسئولیت حملات متباقی را کسى عهده دار نشده است.

پاکستان، بر ولسوالی سپیره ولایت خوست، حملات هوایی و راکتی انجام داده که در پی آن، چهارفرد ملکی افغان کشته و هشت تن دیگر مجروح شده اند.

معلومات به دست آمده نشان میدهد که در ماه گذشته، ازجمله هر۲۳ تن، ۱۲ تن درحملات مستقیم، چهارتن به علت حملات هوایی، سه تن طی انفجارات، دو تن در قتل های هدفی و حملات انتحاری کشته و مجروح شده اند.

حملات

در ماه گذشته بیشترین حملات (۲۳) حمله در ننگرهار، ۱۹ درهلمند، ۱۵ درغزنی، ۱۴در کندهار، ۱۲ در کابل، ۱۱ در لوگر و ۱۱۶حمله متباقی در۲۴ ولایت کشور به وقوع پیوسته است.

دربرج می، از ولایت های بامیان، پنجشیر، نورستان و نیمروز، گزارش حملات به دست نیامده است.

تلفات و جراحات

گزارش های پژواک حاکیست که در حملات متذکره طی ماه گذشته، ۱۳۱۷ تن کشته و ۹۹۵ تن دیگر زخمی شده اند.

درمیان کشته شدگان و مجروحین، مخالفین مسلح، نیروهای امنیتی، افراد ملکی شامل اند، ولی پژواک ازاین جهت آمار ویژۀ آن را نشر کرده نمی تواند که منابع مختلف در مورد نظریات ضد و نقیض ابراز کرده اند که تفکیک همۀ آنها ممکن نیست.

در ماه گذشته، هر روز حمله به وقوع پیوسته که تلفات و جراحات نیز درپی داشته؛ اما بیشترین تلفات و جراحات در ۱۹حمله، به تاریخ پنجم این ماه وارد شده است.

در حملات متذکره، ۱۴۱ تن کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شده اند.

تحلیلگران می گویند که میزان تلفات و جراحات، نظر به تکتیک و چگونگی جنگ، گاه در یک منطقه و گاه درمنطقۀ دیگر بلند می رود.

به قول آنان، میزان تلفات و جراحات در درگیری های مستقیم و حملاتى که درمناطق مزدحم صورت می گیرد، بیشتر است.

عوامل افزایش جنگ ها

عتیق الله امرخیل کارشناس مسائل نظامی می گوید از اینکه مذاکرات صلح ادامه دارد، طرف های درگیر به جنگ ها شدت بخشیده اند؛ تا از راه نظامی بر یکدیگر فوقیت حاصل کنند و به این اساس، پلان خود را بر جانب مقابل، به نحوی از انحنا بقبولانند.

نامبرده می افزاید که عامل دیگر تشدید جنگ ها درافغانستان، کمک پاکستان، روسیه و ایران با طالبان است؛ تا مخالفین به حملات شان افزایش داده و از این طریق نیروهای خارجی مستقر در افغانستان، طور اخص امریکا را ناکام جلوه دهند.

 وزارت دفاع ملی می گوید که این وزارت به منظورکسب امتیاز نه، بلکه برای دفاع از خاک، حملات تهاجمی را افزایش داده است.

ازحدود ١٧ سال گذشته بدینسو، درافغانستان نیروهای دولتی افغان، طالبان مسلح، برخی گروه های دیگر مسلح و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان با هم درگیر جنگ اند.

میزان تلفات و جراحات در پنج ماه اول سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال پار۱۶درصد بلند رفته، ولی با عین مدت سال ۲۰۱۷ ده درصد کاهش را نشان میدهد.

به اساس گزارش های پژواک، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵هزار، در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۷ هزار و در پنج ماه اول سال جاری میلادی، حدود ۸۶۰۰ تن کشته و مجروح شده اند.

آتش بس کنید!

لیمه سپیڅلی باشنده ناحیه پنجم شهرکابل، تلاش های صلح در داخل و خارج از کشور را، فرصت مناسب برای تامین صلح در کشور تلقی میکند و بر طرف های درگیر جنگ صدا می کند که این فرصت را ضایع نکنند و جنگ را توقف دهند.

نامبرده خطاب به طرف های درگیر می گوید: “پیش از اینکه مذاکرات صلح به نتیجه مطلوب برسد، آتش بس کنید، به انجام این کار خیر یکجا کمربسته کنید تا هموطنان ما دیگر کشته نشوند.”

احمد شعیب باشنده ناحیه اول شهرفراه که حدود دو سال پیش، یک برادرش درحمله انتحاری کشته شده می گوید: “درصلح فلاح و رستگاری است، طی چهاردهه تحت عناوین مختلف همدیگر را قتل می کنیم؛ واقعاً این گونه زندگی، پر از دردها و مصائب است.”

 نامبرده می افزايد هر بار که وارد خانه می شود و اطفال برادر جوانمرگش را می بیند، اندوه مرگ برادرش دوباره تازه میشود و درک می کند که اگر سربازان دولتی، مخالفین مسلح و افراد ملکی کشته می شوند، خانواده های شان همچو درد را احساس می کنند.

موصوف نیز بر طرف های درگیر جنگ صدا کرد که فرصت به دست آمدۀ صلح را ضایع نکنند و برای توقف خونریزی افغان ها متحمل قربانی شوند. صلح کنند و پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح، آتش بس کنند و از این طریق، زندگی هموطنان را نجات دهند.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر