زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عالمان دین: مردم در ایام عید باید اعمال «خدا پسندانه» انجام دهند

عالمان دین: مردم در ایام عید باید اعمال «خدا پسندانه» انجام دهند

author avatar
4 Jun 2019 - 11:44
عالمان دین: مردم در ایام عید باید اعمال «خدا پسندانه» انجام دهند
author avatar
4 Jun 2019 - 11:44

هرات(پژواک، ۱۴جوزا ۹۸): عالمان دین در هرات، روزهای عید را بهترین فرصت برای دید و بازدید دانسته، تاکید ميکنند که بهترین اعمال «خداپسندانه» در این ایام، رفع کدورت ها، دلجویی مستمندان، عیادت مریضان و کسب رضایت بزرگان می باشد.

برخی عالمان دین در هرات می گویند که عید، تنها پوشیدن و نوشیدن نیست؛ عیادت از بیماران، کمک برای مستمندان و بر طرف کردن اختلافات از جمله اعمال پسندیده از نگاه دین مقدس اسلام در روز های عید می‌باشد.

اما در ایام عید، پهن کردن سفره های رنگین از میوه جات، رفت و آمد بیشتر با خانواده ها و حتی نان آوردن و شیرینی گرفتن در روز اول عید در مساجد، از عنعنات هرات نشینان است.

عبدالغنی جمشیدی معاون ریاست ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که دین اسلام بر مومنان حکم می کند که در روزهای عید، کینه و کدورت کنار گذاشته شود و حس همپذیری زنده گردد و برای بازدید بستگان، دوستان و خویشاوندان هیچ نوع مرزبندی صورت نگیرد.

وی افزود: «عید یعنی محبت، پایان دادن به اختلافات و دو دستگی و از سر گیری روابط دوستانه با یک دیگر است.»

مولوی عبدالله آگاه امور دینی در هرات نیز گفت: «اول مستحق عیدی، عیادت بیماران است و در این روز، صله رحم را باید به جا کنیم.»

محمد ابراهیم حاجی زاده، باشنده هرات به پژواک گفت: «روز عید روز خوشی است و در این روز، باید از دوستان و اقارب خود دیدن کنیم.»

امید پوپل دیگر باشنده هرات گفت: «در روز عید اول، باید به دست بوسی والدین برویم بعد به دیدن خویشاوندان خود و مهمتر از همه با کسی که قهر هستیم، باید آشتی کنیم.»

به گفته وی، تراکم نفوس، مشغله بیش از حد زنده گی، تهدیدات امنیتی و مشکلات اقتصادی، کم کم سبب شده تا عنعنات گذشته کم رنگ شود.

برخی فعالان مدنی در هرات نیز به این باوراند که نه تنها شهروندان حتی حکومت، باید برای زنده نگهداشتن فرهنگ دیرینۀ این دیار توجه نماید.

فیاض غوری فعال فرهنگی در هرات، به آژانس خبری پژواک گفت: «خداوند برای پاسداری از روزه، عید داده است و در ایام عید هم اسلام دستوراتی داده که متاسفانه مشاغل امروزی، ما را از اصل دستورات اسلام دور کرده و ما بیشتر به طرف بدعت ها روان هستیم.»

از سویی هم مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ نیز عنعنات یک کشور در روزهای مناسبتی را وابسته به تاریخ آن کشور می‌دانند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر