زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

درخوست کارلباس شويان کمرنگ شده است

درخوست کارلباس شويان کمرنگ شده است

author avatar
5 Jun 2019 - 10:16
درخوست کارلباس شويان کمرنگ شده است
author avatar
5 Jun 2019 - 10:16

شهرخوست (پژواک، ۱۵جوزا ۹۸): مالکین شماری از لباس شويی ها در شهرخوست می گویند که با کمرنگ شدن فرهنگ دستارپوشی، کار آنها بی رونق شده است.

آنان می گویند که درگذشته، مردم بیشتر لنگی به سرمی کردند که  کار آنها نیز با آن رونق داشت.

به قول آنها، درگذشته توان مالی مردم ضعیف بود، درعید دستار یا لنگی خریده نمی توانستند، از این که لنگی کهنه شان در ایام عید نو و زیبا جلوه کند، برای شستن نزد آنها می آوردند.

ولی آنان می گویند که استفاده از لنگی درسال های اخیرکمرنگ شده که کار لباس شویان  نیز با آن بی رونق شده است.

نادرگل ۵۵ ساله باشنده منطقه مندوزی اسماعیل خیل این ولایت و یکتن از لباس شویان این ولایت درحومه شهرخوست نزدیک سپین جومات، در یک دکان کهنه و کوچک کارش را به پیش می برد.

موصوف به آژانس خبری پژواک گفت که ازحدود ۳۵ سال بدینسو مصروف شغل لباس شویی است و هنگام مهاجرت درپاکستان، به این کار روی آورده است.

نادرگل که مصروف اتو کردن یک لنگی بود، گفت باوجودیکه نسبت به عیدهای گذشته امسال کارش بی رونق است، ولی باز هم طورمیانگین در روز ۵ – ۶ لنگی را شستشو و اتو می کند.

به قول وی، از شستن هر لنگی یا دستار، حدود سه صد کلدار پاکستانی اُجرت اخذ میکند.

موصوف افزود: ((در دوران حامد کرزی و پیش از آن کار ما پر رونق بود، ۲۵- ۳۰ جوره لباس و ۱۲- ۱۳ لنگی در روز شستشو می کردیم، درگذشته صرف ازهوتل سپوژمی هفت، هشت لنگی برای شستشو دریافت می کردیم؛ اما اکنون یک یا دو لنگی را می شوییم؛زیرا به سر کردن لنگی کمرنگ شده است.))

همچنان محمدحسین ۵۹ ساله باشنده این ولایت، در نزدیک مسجد یعقوبی چوک مرکزی شهرخوست دریک غرفه کوچک کار لباس شویی را به پیش می برد.

نامبرده که با پسرش مصروف قراردادن لنگی در برابر آفتاب بود، به آژانس خبری پژواک گفت که درگذشته افزون بر موسفیدان جوانان نیز لنگی به سر می کردند، ولی این فرهنگ اکنون کمرنگ شده است.

محمدحسین گفت: ((اکنون رسم بر سرکردن لنگی کم شده، سابق خیلي مروج بود، درگذشته از پانزدهم ماه رمضان کار ما آغاز میشد و تا شب عید هیچ بیکار نمی شدیم، شب و روز مشغول کار بودیم، روزه را هم این جا افطار می کردیم، دو سه کارگر می گرفتیم، درحال حاضر بی مزه شده است.))

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر