زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“ميزان آلودگی محیط زیست در شهر کابل نگران کننده است”

“ميزان آلودگی محیط زیست در شهر کابل نگران کننده است”

author avatar
10 Jun 2019 - 15:42
“ميزان آلودگی محیط زیست در شهر کابل نگران کننده است”
author avatar
10 Jun 2019 - 15:42

کابل (پژواک، ۲۰جوزا ۹۸): ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، ميزان آلودگی محیط زیست در شهرکابل رانگران کننده خواند و هشدار ميدهد که هرگاه جلواین آلوده گی گرفته نشود، فاجعه زمستان سال گذشته تکرار خواهد شد.

کاظم همایون رئیس اين اداره، در محفلى به مناسبت روزجهانی محیط زیست( پنجم جون) درکابل گفت که با گرم شدن هوا، آلودگی رقیق می شود و زياد برای انسان، حیوان و نبات مضر واقع نمی شود؛ اما اگر جلواین آلودگی ها گرفته نشود، فاجعه زمستان سال گذشته که لایه ضخیم و سیاه رنگی از دود، سطح شهرکابل را پوشانده وهوای آلوده، زندگی جمعیت چند میلیونی این شهر را به خطر انداخته بود، تکرار خواهد شد.

وی افزود که اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست، از سه ماه به اینطرف کمپاین سیار را به راه انداخته که هفتۀ دوالی سه روز و ۱۷ روز ماه مبارک رمضان را از طریق منابر مساجد، مکاتب  و پوهنتون ها  به مردم آگاهی داده  و همچنان بروشورهايی در باره پاکی محیط زیست، چاپ و درسطح شهرکابل  تکثير کرده است.

همایون، امکانات پرسونل این اداره را خیلی اندک خواند و گفت چنانچه در شهر کابل، بيش از پنج ميلیون نفوس زندگی می کنند و براى آگاهى دهى اين جمعيت پنج ميليونى، رقم  درشت ازکارمندان نياز است؛ درحالیکه این اداره ۲۰ تن پرسونل دارد .

وى درعين حال از راهکارمشخص براى بيرون رفت ازاين چالش ها ياد کرد، که ازسوى ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست وهمکارى ادارات ذیربط تهيه شده است .

نثاراحمد بهاوی سفیرمحیط زیست افغانستان طى صحبتى، استفاده از خریطه های  پلاستیک را یکی از چالش های بزرگ محیط زیست خواند وگفت: «اگر روزانه هرکدام ما ازیک پلاستیک استفاده کنیم و این را به ماه و سال ضرب بزنیم، چقدر پلاستیک استفاده می شود؟ »

وی، همچنان استفاده از زغال سنگ و تیل را وسیلۀ دیگر آلودگی محیط زیست در کابل عنوان کرد وافزود: "زغال سنگى که استفاده می شود و تیلی که وارد می گردد، تمامش آیندۀ مارا با خطر مواجه می سازد؛ اگر ما به خود دل نمی سوزانیم، حد اقل برای کودکان خود باید دل بسوزانیم و نگذاریم تراژید ى زمستان سال گذشته  که ملیون ها تن از همشهریان شهر کابل با تنفس هوای دودی به امراض مختلف دچار شدند تکرار شود."

بهاوی خاطرنشان کرد که باید از طریق مکاتب، پوهنتون ها  ومنابرمساجد، به مردم  آگاهی دهی شود  تا از خریطه های پلاستیکی، زغال سنگ و تیل بی کیفیت استفاده نکنند و ازخریطه های کاغذی و تکه یی و تا حدود امکان، از گاز برای سوختاندن استفاده نمايند.  

غلام نبی کهسار رئیس پیشه وران ناحیه یازدهم شهر کابل، از سخنرانان ديگراين محفل، فقر و تراکم نفوس در شهر کابل را از عوامل عمدۀ آلودگی محیط عنوان کرده گفت که باشندگان ولسوالی ها برای دریافت کار و معیشت بهتر به مرکز تراکم می کنند، این حضور آنها باعث می شود که  نفوس درمرکز زیاد شود، فرهنگ شهرنشینی مراعات نگردد و محیط آلوده شود.

 افزون برآن، وی از دلایل عمدۀ دیگر آلودگی محیط زیست واردات تیل بی کیفیت، قطع جنگلات، کم شدن زمین ها ی زراعتی و ازدیاد نفوس در شهرها را دانسته گفت که تیل بی کیفیت که ازایران وارد کشور می شود، در ترکیب خود سرب دارد و این باعث می گردد که محصلین و متعلمین قدرت گرفتن درس را از دست بدهند .

وی ازحکومت خواست تا از وارد شدن تیل و زغال بی کیفیت درکشور، جلوگیری نماید.

محفل تجليل از روزجهانی محیط زیست( پنجم جون) امروز درصحن مکتب ليسه عالى غلام حيدرخان درمربوطات ناحيه يازدهم شهرکابل برگزارشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر