زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گلفروشان شهر کابل از نبود مکان های دایمی شکایت دارند

گلفروشان شهر کابل از نبود مکان های دایمی شکایت دارند

author avatar
15 Jun 2019 - 16:56
گلفروشان شهر کابل از نبود مکان های دایمی شکایت دارند
author avatar
15 Jun 2019 - 16:56

کابل (پژواک، ۲۵ جوزا ۹۸): شماری از گلفروشان درحالیکه بازار فروش گل را در شهر کابل پُررنگ می خوانند؛ اما می گویند که نداشتن آدرس مشخص، سبب شده تا گلفروشان مکان مناسب و دایمی برای فروش گل نداشته باشند.

امروز (۱۵ جون) که مصادف است با روز جهانی «گل و گیاه»، آژانس خبری پژواک خواست تا وضعیت کار و بار در این بخش را از زبان شماری از گلفروشان و خریداران داشته باشد.

فریدون فروتن وکیل گلفروشان شهر کابل، در صحبت با خبرنگار آژانس خبری پژواک گفت که هم اکنون صدها تن در ده نقطه شهر کابل، در ۲۲۰ دکان مؤقتی مصروف پرورش و عرضۀ گل های زینتی و خانگی می باشند.

موصوف افزود که این گلفروشی ها در ولسوالی های میربچه کوت، پغمان، پروان، سرک پنج تایمنی، سیلو، پل سوخته، چهلستون، سرکوتل، پنجصد فامیلی، بادام باغ  وجوى شير ده افغانان موقعیت دارند.

فروتن گفت: «برای گلفروشان، مارکیت معیاری و دایمی وجود ندارد و به همین دلیل، در نمایشگاه های گل که  در کشورهای مختلف جهان سالانه برگزار می گردد، اشتراک کرده نمی توانند.»

وی، یکی از چالش های دیگر گلفروشان راهزینه های بلند برای صادرات گل و گیاه در گمرکات عنوان کرده، افزود که اگر وزارت زراعت در این راستا گلفروشان را کمک نکند، صادرات گل در کشور با بحران مواجه خواهد شد.

او افزود که گلفروشان، با اشتراک در چندین نمایشگاه به شکل منطقوی، بهترین گل ها را با خود برده بودند و دریافتند که گل های افغانستان، همخوانی نزدیک با اقلیم و آب و هوای آن کشورها داشته است.

فروتن علاوه کرد: «شماری از گلفروشان، چندی قبل برای شرکت در نمایشگاه گل مرسل، به تاجکستان دعوت شدیم و گل هايی را با خود بردیم، در این نمایشگاه دیده شد که گل های سایر کشورها در مدت کوتاه تری پرپر و پژمرده شد؛ اما گل مرسل افغانستان در ۱۲ روز پرپر و پژمرده نشد و مقام بهترین گل را در سطح منطقه از آن خود کرد.»

وکیل گلفروشان خاطر نشان کرد که هرگاه حکومت و وزارت زراعت، در راستای ایجاد مارکیت، کشت، پرورش و صادرات همکاری کند، این صنعت بیش از این رشد خواهد کرد.

شکرالله یک تن از گلفروشان در گلفروشی بهار در ساحه پروان دوم شهر کابل گفت که بیش از ۲۶۵ نوع گل در گلفروشی ها موجود است، که وی کار یکصد نوع گل را می کند.

موصوف افزود که تعداد علاقمندان و خریداران گل نسبت به سال های دیگر افزایش یافته است و باشندگان شهر کابل، پس از بازدید، گل های مورد علاقه شان را خریداری می کنند.

او گفت که مردم افغانستان بیشتر ازهر صنعت دیگر، به صنعت گل نیاز بیشتردارند؛ چون سال های جنگ روح و روان آن ها را خسته ساخته است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر