زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان غور به دلیل نبود بازار برای صنایع دستی شان، علاقمند یادگیری حرفه نیستند

زنان غور به دلیل نبود بازار برای صنایع دستی شان، علاقمند یادگیری حرفه نیستند

author avatar
16 Jun 2019 - 13:57
زنان غور به دلیل نبود بازار برای صنایع دستی شان، علاقمند یادگیری حرفه نیستند
author avatar
16 Jun 2019 - 13:57

فیروزکوه (پژواک، ۲۶ جوزا ۹۸): شماری از بانوان در فیروزکوه، با شکایت از نبود بازار برای فروش صنایع دستی شان می گویند که عدم توجه به این بخش، سبب شده تا زنان کمتری علاقمند یادگیری حرفه باشند و در رُشد اقتصادی خانوادۀ شان کمک کنند.

با آنکه این بانوان، مهارت های ساخت صنایع دستی را کسب کرده اند و قادر به تولید انواع محصولات اند؛ اما می گویند که داشتن حرفه هم کمک چندانی برای رشد اقتصادی خانواده های شان نمی کند.

آنان همچنان می گویند که زنان ولایت غور، درعرصه صنایع دستی دستاوردهای خوبی دارند؛ اما نبود مارکیت برای فروش صنایع دستی شان، آنان را با چالش ها و مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

تاجور عزیزی که از سه ماه به این سو در مرکز آموزش های حرفوی ریاست کار و امور اجتماعی غور مشغول فراگیری حرفۀ «خامک دوزی» مى باشد، نسبت به آیندۀ خود متردد است و گمان نمی کند که پس از فراگیری حرفه بتواند به خانواده اش کمک کند.

موصوف افزود: «سه ماه می شود که در اینجا در بخش خامک دوزی کار می کنم و کار را هم یاد گرفته ام؛ اما می دانم که بعد از فراغت هم بیکار می مانم؛ چون بازاری وجود ندارد که تولیدات خود را در آن جا به فروش برسانیم.»

سحر استاد کورس «چرمه دوزی» مرکز آموزش های حرفوی ریاست کار و امور اجتماعی، می پذیرد که نبود بازار برای صنایع دستی، سبب کم علاقگی زنان به آموزش حرفه شده است.

وی گفت: «هم اکنون من خودم ده ها اثر دستی دارم؛ اما به دلیل نبود جای فروش، مجبور شده ام که تمامی آن ها را در خانه نگهداری کنم و چنین وضعیتی، سبب شده تا زنان به آموزش حرفه کم علاقه شوند.»

این بانوان غوری، از حکومت و دیگر نهاد های حامی زنان می خواهند که برای رفع این مشکلات شان تلاش نمایند.

در همین حال، نهادهای حمایت کننده از حقوق زنان در غور نیز از وضعیت اقتصادی و نبود بازار برای فروش صنایع دستی و فرآورده های خانم ها در این ولایت ابراز نگرانی کرده، می گویند که دورافتادگی، صعب العبور بودن، نبود منبع درآمد و عدم توجه حکومت، بانوان غوری را با مشکل مواجه کرده است.

فریده ناصری مسئول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشرغور نیز گفت که در کنار ناامنی، سنتی بودن جامعه، عدم دسترسی زنان به موضوعات کاری و اقتصادی، پایین بودن سطح سواد و خصوصاً عدم توجه حکومت برای ایجاد بازار برای صنایع دستی زنان و فروش آن، از عواملى اند که سبب بروز مشکلات برای بانوان شده است.

از سویی هم فضل الحق وحید رئیس کار و مور اجتماعی غور نیز این مشکل را تایید می کند و می گوید که سالانه این ریاست، ده ها خانم را از بخش های مختلف حرفه آموزی فارغ می دهد؛ اما به دلیل نبود بازار، خانم ها مجبور می شوند دست از این کار بردارند.

او خاطر نشان کرد که از چندی به این سو که منحیث رئیس کار و امور اجتماعی گماشته شده است، با نهادهای مختلف در مورد ایجاد اشتغال برای زنان و بازار جداگانه ویژۀ صنایع دستی زنان، صحبت هايى داشته است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر