زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها، عامل عمدۀ پیشرفت امراض سرطان می‌باشند”

“عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها، عامل عمدۀ پیشرفت امراض سرطان می‌باشند”

author avatar
16 Jun 2019 - 15:59
“عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها، عامل عمدۀ پیشرفت امراض سرطان می‌باشند”
author avatar
16 Jun 2019 - 15:59

کابل (پژواک، ٢٦ جوزا ۹۸): وزارت صحت عامه مى گويد که در سال گذشتۀ ميلادى، از ميان ٢٠ هزار تن مصاب به بيمارى سرطان در کشور، سه هزار زن به سرطان سينه مبتلا شده اند، که ١٧٠٠ تن آنها جان شانرا از دست داده اند.

مسِولان اين وزارت که امروز در مراسم نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه در کابل صحبت ميکردند، راه اندازى اين سمپوزيم را در بلند بردن سطح آگاهی مردم و کاهش مرگ و میر ناشی از امراض سرطان سینه در کشور مهم عنوان کردند.

داکترفدامحمد پیکان، معین عرضۀخدمات صحی  اين وزارت گفت: «عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و اشتباهات در تشخیص این امراض، از جمله عوامل عمدۀ پیشرفت امراض سرطان می‌باشند.»

اين مقام بلند پايۀ وزارت صحت، سرطان را دومین علت مرگ و میر در جهان عنوان نموده، افزود که سرطان  بعد از امراض قلبی، دومین علت مرگ و میر در جهان است.

برپايۀ معلومات موصوف، در  سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۱۸ ملیون انسان به سرطان‌های گوناگون مبتلا گردیدند، که در این میان ۱۰ ملیون شان، جان خود را از دست داده اند.

پیکان در ادامه سخنان خود گفت: "در سالهاى گذشته در افغانستان،  ۳۰ الی ۴۰ هزار افغان، به امراض سرطانی مبتلا هستند، که تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، ما شاهد ۲۰ هزار واقعات جدید سرطان در کشور بودیم، که با تأسف بیش از ۱۵ هزار آن،  جان شان را از دست داده اند."

وى با بيان اينکه  درسال ۲۰۱۸  میلادی، بیش از ۳۰۰۰  خانم به سرطان سینه مصاب گردیده که بیش از ۱۷۰۰  آنان، جان‌شان را از دست داده اند، گفت که شایع ترین نوع سرطان در افغانستان،  سرطان معده، روده، جوف دهن و پروستات در مردان بوده و در زنان سرطان سینه میباشند.

شینکی کړوخیل نمایندۀ مردم کابل در ولسی جرگه، که خود او در گذشته مبتلا به سرطان سینه بود، تشخیص زود هنگام سرطان سینه را براى تداوی این بیمار بسیار مهم دانست و گفت: "راه اندازی این چنین برنامه ها در جهت بلند بردن آگاهی مردم در پیوند به علایم و کاهش این بیماری مؤثر است."

 اين درحاليست که بخش های تشخیص و تداوی اين امراض،  درحال حاضر در شفاخانه های جمهوریت، استقلال و صحت طفل اندراگاندی کابل فعال مى باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر