زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان در جوزجان از آزار و اذیت های خیابانی شکایت کردند

زنان در جوزجان از آزار و اذیت های خیابانی شکایت کردند

author avatar
17 Jun 2019 - 17:09
زنان در جوزجان از آزار و اذیت های خیابانی شکایت کردند
author avatar
17 Jun 2019 - 17:09

شبرغان(پژواک، ۲۷ جوزا ۹۸): در پی شکایت شماری از باشنده گان شبرغان، از آزار و اذیت زنان در مکان های مختلف و عدم دسترسی به حقوق اساسی شان، ریاست عدلیه جوزجان برنامه آگاهی دهی حقوقی را راه اندازی نمود.

جمیله عباس یک تن از باشنده گان شهر شبرغان گفت: «متاسفانه هنوزهم در جامعه ما زنان مورد آزار و اذیت لفظی، فزیکی و روانی قرار می گیرند و به حقوق اساسی شان دسترسی ندارند که تداوم چنین وضعیتی تاثیر منفی بر زنده گی آنان می گذارد.»

به گفته او، آسیب پذیری زنان از این ناحیه همواره آنان را متضرر ساخته و به انزوا سوق داده است.

خانم عباس تاکید کرد: «عدم توجه به این مسئله باعث شده تا سهم گیری زنان در امورات اجتماعی کمرنگ بوده باشد و بر فعالیت های اجتماعی تاثیر سوء داشته است.»

او خاطر نشان کرد که جلوگیری از اذیت و آزار زنان، مستلزم کار همگانی در تفاهم و همکاری مردم امکان پذیر است و باید در این راستا کارهای تبلیغاتی گسترده صورت گیرد.

مرسل دیگر باشنده شبرغان، با شکایت از آزار و اذیت های خیابانی در برابر زنان گفت که تمامی این نارسایی ها برخاسته از محیط های خانواده گی اند که در قسمت تربیت فرزندان شان کوتاهی کرده اند.

وی علاوه کرد: «زنان و دختران از عادی ترین حق شان که حق انتخاب است، محروم اند و نمی توانند آزادانه تصمیم بگیرند و برخی خانواده ها دختران شان را جبراً به نکاح مردی در می آورند.»

به گفته او، زنان در خانواده هايی که مردان از سواد کمتری برخوردار اند، مورد خشونت قرار می گیرند و از حقوق شان محروم ساخته می شوند.

مُرسل خاطر نشان کرد که راه اندازی برنامه های آگاهی دهی، می تواند در راستای کاهش اذیت و آزار زنان موثر واقع شود؛ اما به شرط آن که همچو برنامه ها دوامدار و فراگیر بوده باشند.

با این حال، سید محمد جعفر مصباح رئیس عدلیه جوزجان گفت افغانستان که یک جامعه کاملاً بحران زده دارد، به همین دلیل چالش ها در برابر زنان بیشتر است.

او افزود: «کشوری را که تمام ملل جهان به عنوان ناامن ترین کشور دنیا می شناسند، نشان می دهد که در این مُلک، قانون شکنی و بی عدالتی نیز به پیمانه گسترده وجود دارد؛ اما ما باید این مسئله را بپذیریم و برای شناسایی ناهنجاری های اجتماعی در برابر زنان کار کنیم و راه های حل را جستجو نماییم.»

به گفته وی، برنامه آگاهی دهی کمک خواهد کرد تا میزان آزار و اذیت زنان کاهش یابد؛ اما برای مهار کلی آن نیاز به راه اندازی برنامه های متنوع و مستمر دارد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر