زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دور بودن مراکز ثبت نام در بامیان، سبب کم علاقگی مردم نسبت به انتخابات شده است

دور بودن مراکز ثبت نام در بامیان، سبب کم علاقگی مردم نسبت به انتخابات شده است

author avatar
18 Jun 2019 - 11:38
دور بودن مراکز ثبت نام در بامیان، سبب کم علاقگی مردم نسبت به انتخابات شده است
author avatar
18 Jun 2019 - 11:38

بامیان (پژواک، ۲٨ جوزا ۹۸): دوری مراکز ثبت نام، تقلبات گسترده در انتخابات ولسی جرگه و عدم اعتماد بالای تصامیم کمیسیون و حکومت، باعث کُندی روند ثبت نام و کم علاقگی مردم بامیان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

با گذشت ۱۰ روز از آغاز ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در ۳۴ ولایت کشور، تاکنون حدود ٥٠هزار تن از واجدین شرایط رای دهی، در کشور ثبت نام کرده اند.

اسماعیل ذکی هماهنگ کننده شبکه‎ جامعه مدنی و حقوق بشر در زون مناطق مرکزی گفت که بی اعتمادی بالای کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی، عدم دسترسی مردم به مراکز ثبت نام تقویتی و مصروف بودن مردم به کارهای زراعتی، باعث تاثیر سوء بر مشارکت مردم در این پروسه شده است.

وی، با زراعت پیشه خواندن مردم بامیان، افزود بسیار دشوار خواهد بود که شمارى ازمردم کار و زندگی شان را رها کنند و با پیمودن فاصله حدود ۵۰ کیلومتر و دادن کرایه گزاف، به مراکز ثبت نام بروند.

موصوف گفت که کمیسیون های انتخاباتی به دلیل تقلبات، تخلفات و فساد گسترده در انتخابات ولسی جرگه، اعتمادش را از دست داده است و به همین دلیل مردم علاقه مندی برای ثبت نام و شرکت در انتخابات پیش­رو را ندارند.

ذکی، با انتقاد از عدم آگاهی دهی برای مردم در مورد ثبت نام و پروسه انتخابات، گفت که عدم آگاهی دهی و محدود کردن اطلاعات به شهروندان، خلاف قانون اساسی و قانون دسترسی به اطلاعات است.

با این حال، علی شاه مصباح رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان، روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری را بهتر از ادعای مردم دانسته گفت که پروسه ثبت نام به گونه خوب پیش می رود.

وی، در پاسخ به اینکه چرا حضور مردم در مراکز ثبت نام نسبت به گذشته کمرنگ است؟ علاوه کرد که در روزهای آینده، تعداد ثبت نام رای دهندگان در مراکز ثبت نام افزایش پیدا خواهد کرد.

موصوف، با اشاره به اینکه ۱۲۰ مرکز رای دهی به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باز خواهد بود، افزود: «در انتخابات پارلمانی  در ولايت باميان۵۲ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان شرکت کرده بودند و از مجموع ثبت نام کننده گان ۸۰ درصد در انتخابات شرکت کرده بودند.»

رئیس کمیسیون انتخابات ولایت بامیان، در مورد ارقام ثبت نام رای دهندگان معلومات ارایه نکرده و گفت که دفتر مرکزی به خاطر شریک ساختن آمار اطلاعات به رسانه ها محدوديت وضع کرده است.

خبرنگار پژواک که از چندین مرکز ثبت نام بازدید کرده است می گوید که با مراجعه به محلات ثبت نام می توان گفت که روزانه تا ۱۰ تن هم جهت ثبت نام به مراکز ثبت نام تقویتی نمی آیند.

او می افزاید که بیش از یک ساعت در لیسه ذکور در مرکز بامیان که دارای یک محل زنانه و یک محل مردانه است، حضور داشت؛ اما یک تن هم جهت ثبت نام به مرکز نیامد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر