زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نداشتن تذکره مانع ثبت نام تقويتى شماری از زنان در جوزجان شده است

نداشتن تذکره مانع ثبت نام تقويتى شماری از زنان در جوزجان شده است

author avatar
19 Jun 2019 - 16:53
نداشتن تذکره مانع ثبت نام تقويتى شماری از زنان در جوزجان شده است
author avatar
19 Jun 2019 - 16:53

شبرغان(پژواک، ۲۹ جوزا ۹۸): مسئولان در جوزجان می گویند که شماری از زنان در آن ولایت، به دلیل نداشتن تذکره تابعیت، از شرکت در پروسه ثبت نام تقویتی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، باز مانده اند.

زویا زلال مسئول جندر مقام ولایت جوزجان، در حالی از نداشتن تذکره تابعیت شماری از زنان در آن ولایت نگرانی می کند که دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات، با راه اندازی برنامۀ آگاهی دهی مردم را تشویق برای شرکت در پروسه ثبت نام تقویتی کرده است.

موصوف افزود که شماری از زنان در جوزجان، به دلیل پائین بودن سطح آگاهی فاقد تذکره تابعیت اند و این معضل باعث شده تا از اشتراک در پروسه ثبت نام تقویتی مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم شوند.

او علاوه کرد که افزون بر این که زنان تذکره تابعیت ندارند، مشکلات امنیتی و سنت های حاکم در جامعه نیز سبب شده تا شماری از زنان به خاطر ثبت نام اشتراک نکنند.

به گفته او، کمیسیون باید برنامه های آگاهی دهی خود را از طریق دستگاه های اطلاعات جمعی افزایش دهد تا میزان مشارکت زنان روستایی گسترده شود.

نور محمد احمدزی یکی از باشنده گان شهر شبرغان گفت که به خاطرعدم مشارکت زنان در انتخابات به اشکال مختلف در بین جامعه تلاش صورت می گیرد.

او افزود: «مخالفین تلاش دارند تا با پخش افواهات بین جامعه، زنان و مردان را از مشارکت در این پروسه باز دارند چون طالبان اکنون نیز در بین توده های مردم تبلیغات می کنند که گویا انتخابات افغانستان، یک پروسه شفاف نیست و مردم باید از اشتراک در آن اجتناب ورزند.»

موصوف تصریح نمود که حداقل به مردم آگاهی داده شود  تا آن ها تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیرند.

وی علاوه کرد که چالش های امنیتی، مشکل دیگری است که فرصت اشتراک فراگیر زنان را درانتخابات گرفته است و باید مسئولین ذیربط ، برای رفع این چالش ها برنامه های بزرگی را در نظر داشته باشند.

رویا حیدری یکی از زنان می گوید برخی زنان روستایی را خانواده های شان اجازه نمی دهند تا در پروسه انتخابات شرکت کنند.

وی تصریح کرد که باید تا زمان برگزاری انتخابات، مسئولین ذیربط برنامه های آگاهی دهی را روی دست گیرند و به این کتگوری، فامیل ها ذهنیت دهی مثبت داده شود.

موصوف علاوه کرد: «برای پروسه ثبت نام رای دهنده گان نیز وقت کم در نظرگرفته شده؛ اگر به خانواده ها معلومات لازمه داده نشود، بخش عظیمی از زنان از اشتراک درانتخابات باز خواهند ماند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر