زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بلخی: به دلیل تهدیدات بلند امنیتی، عودت اجباری مهاجرین و پناهنده گان در کشور مناسب نیست

بلخی: به دلیل تهدیدات بلند امنیتی، عودت اجباری مهاجرین و پناهنده گان در کشور مناسب نیست

author avatar
20 Jun 2019 - 16:29
بلخی: به دلیل تهدیدات بلند امنیتی، عودت اجباری مهاجرین و پناهنده گان در کشور مناسب نیست
author avatar
20 Jun 2019 - 16:29

کابل(پژواک، ۳۰ جوزا ۹۸): رئیس اجراییه حکومت، فرار مردم از کشور را راه حل نمی­داند؛ اما می گوید که حکومت در صدد زمینه سازی برای برگشت آبرومندانه و تدریجی مهاجرین از کشورهای میزبان است.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی «مهاجرت» در قصر سپیدار در کابل، گفت که افغانستان یکی از کشورهایی است که بیش­ترین رقم مهاجران و بیجاشدگان را در جهان دارد.

وی، معضل مهاجران و بیجاشدگان متاثر از جنگ، خشونت و ناامنی را در کنار فقر، بیکاری، اعتیاد و زرع کوکنار یکی از چالش های جدی عنوان کرده، گفت که تامین نیازمندی ها و حل مشکلات مهاجران کشور در هر گوشۀ‌ دنیا یکی از اولویت‌های مهم حکومت وحدت ملی است که تا حد ممکن مسئولانه پیگیری شده است.

موصوف رسیدگی به نیازمندی های مهاجران را نیازمند همکاری و کار مشترک با جامعه بین المللی عنوان کرده، خاطر نشان کرد که رهبری حکومت وحدت ملی مسئله‌ مهاجران را در تمام نشست ها، سفرهای رسمی و دید و بازیدها با نمایندگان کشورهای میزبان و نهادهای مدافع حقوق مهاجران مطرح ساخته و کوشیده تا تسهیلات لازم را برای مهاجران فراهم سازد.

او تصریح کرد:«ما خود را مکلف می دانیم تا به مشکلات، درخواست ها، حقوق و زمینه سازی برای بازگشت آبرومندانه و تدریجی مهاجران و اسکان دایمی آن ها توجه نماییم... متأسفانه به دلیل ناامنی‌ها و وقوع حوادث طبیعی، شمار زیادی از هم‌شهریان مان نیز بی‌جا شده‌اند و با دشواری‌های روبه‌رو هستند که حکومت متعهد به دوام همکاری و همرای با آنان است.»

عبدالله می گوید که با وجود کُندی در امور رسیدگی به مشکلات مهاجرین، کارهای بنیادی در این بخش صورت گرفته است و با آن که این کارها با توجه به رقم درشت مهاجران و حجم مشکلات هرگز قناعت بخش و کافی نیستند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، از برگشت بیش از سه میلیون مهاجر و پناهنده طی چهار سال گذشته به کشور خبر داده گفت که به خاطر ناامنی ها در کشور نتوانسته اند به اهدافی که تعیین کرده بودند، برسند.

موصوف با بیان این که در حال حاضر بیش از شش و نیم میلیون مهاجر و پناهنده افغان در کشورهای خارجی به سر می برند،  گفت که در وضعیت کنونی، به دلیل تهدیدات بلند امنیتی عودت اجباری مهاجرین در کشور مناسب نیست.

وی گفت که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، سه میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر و پناهنده به کشور عودت کرده اند، اما دو میلیون و ۲۰۰ هزار دیگر افغانستان را ترک  کرده اند و در سال ۲۰۱۸ نیز در مجموع بیش از ۸۶۷ هزار عودت کننده اجباری و داوطلبانه به کشور برگشته اند.

او تصریح کرد: «در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۱ هزار عودت کننده از تمامی کشورها داریم که از ایران و پاکستان ۲۹۱۱ نفر، از کشورهای اروپایی ۵۹۲ نفر عودت کننده داوطلب و ۴۲۸ نفر دیپورتی از سایر کشورها منطقه ۷۸۶۰ نفر عودت کننده و از این جمله ۳۲۰۰ تن پناهنده افغان که دارای مدرک پناهندگی در ایران و پاکستان بودند از ۲۰۱۹ تحت برنامه عودت داوطلبانه تسهیل شده دفتر مهاجرت سازمان ملل باز گشته اند.»

کارو لاین ون بورن رئیس اداره پناهنده گان سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت که در چند سال اخیر افغان های زیادی با قبول کردن خطرات زیاد به کشورهای خارجی مهاجر شده اند.

وی، رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان را یکی از اولویت های دفتر مهاجرت سازمان ملل عنوان کرده، گفت: «ما متعهد به همکاری و کمک به مهاجران و پناهنده های افغان در کشورهای مختلف می باشیم و پلان ما دوامدار است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر