زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

انتخابات ریاست ولسی جرگه به دور سوم رفت

انتخابات ریاست ولسی جرگه به دور سوم رفت

author avatar
25 Jun 2019 - 18:45
انتخابات ریاست ولسی جرگه به دور سوم رفت
author avatar
25 Jun 2019 - 18:45

کابل (پژواک،٤ سرطان ۹۸): نامزدان انتخابات رياست ولسى جرگه، در دور دوم نيز موفق به کسب آراى لازم براى برنده شدن نشدند و اين انتخابات به دور سوم رفت.

از گشايش دور هفدهم تقنينى شوراى ملى، حدود يک و نيم ماه مى گذرد؛ اما تا حال اين جرگه رئيس و هيئت ادارى ندارد.  

دور اول انتخابات رياست ولسى جرگه در ٢٦ ثور برگزار شد. در اين دور، چهار تن (میر رحمان رحمانی، میرویس یاسینی، کمال ناصر اصولی و عمر نصیر مجددی) نامزد شده بودند؛ اما چون در مرحلۀ اول هيچ کدام آراى لازم را به دست نياوردند، در مرحلۀ دوم ميان دو نامزد پيشتاز (اصولى و رحمانى) انتخابات شد.

 انتخابات ميان اصولى و رحمانى برگزار شد؛ اما به دليلى نتيجۀ آن مشخص نشد که اعضاى جرگه، در مورد نصاب جرگه در روز انتخابات اختلاف نظر داشتند؛ برخى ها آن را ٢٤٤ و تعدادى هم آن را ٢٤٧ تن مى خواندند.

در صورتى که نصاب ٢٤٤ تن مى بود، نامزد برنده نياز به ١٢٣ راى موافق داشت؛ اما اگر نصاب ٢٤٧ تثبيت ميشد، نامزد بايد ١٢٤ راى موافق مى داشت.

رحمانى در روز انتخابات ١٢٣ راى گرفته بود؛ اما حاميان او مى گفتند که يک راى رحمانى، از سوى رييس موقت جرگه در حالى باطل خوانده شده است که در حقيقت باطل نبوده است؛ اما ديگران مى گفتند که اين راى باطل مى باشد.

اما ديروز اکثريت اعضاى جرگه، به باطل بودن اين راى جنجالى راى دادند و امروز دور دوم انتخابات ميان نامزدان جديد (عبدالشکور واقف حکیمی، جاوید جیحون و قاضی میر افغان ساپی) برگزار شد. 

اما چون در مرحلۀ اول اين دور، هيچ کدام موفق به کسب پنجاه درصد جمع يک راى نشد و سپس ميان دو نامزد پيشتاز (جاوید جیحون و میر افغان ساپی) انتخابات شد؛ اما اين بار هم هيچ يک موفق به کسب آراى لازم نشدند.   

نصاب امروز ولسى جرگه ٢٣٦ بود و هر نامزد براى برنده شدن، نياز به دست کم ١١٩ راى داشت؛ اما جيحون ٧٦ و صافى ٨٨ راى کسب نمود. همچنان ٦٤ راى باطل و هشت راى سفيد نيز در اين راى دهى استفاده شده است.

بعد از اعلام اين نتايج، ملک قيس نورآقا ملکزى رئيس موقت ولسى جرگه گفت که انتخابات رياست ولسى جرگه، به دور سوم رفت و قرار است فردا ميان نامزدان جديد برگزار شود.    

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر