زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مشرانوجرگه بر تقويت اجماع داخلی صلح تاکيد کرد

مشرانوجرگه بر تقويت اجماع داخلی صلح تاکيد کرد

author avatar
25 Jun 2019 - 15:35
مشرانوجرگه بر تقويت اجماع داخلی صلح تاکيد کرد
author avatar
25 Jun 2019 - 15:35

کابل (پژواک، ۴ سرطان ۹۸): مشرانوجرگه، ضمن خواستار حل اختلافات میان ارگ و نامزدان ریاست جمهوری، از به وجود آمدن اجماع بین المللی پيرامون صلح در کشور استقبال کرده و خواستار قوی شدن اجماع داخلی شدند.

همچنان این اعضا با انتقاد از افزایش ناامنی ها و سقوط شماری از ولسوالی­های کشور توسط طالبان گفتند که نهادهای امنیتی، هیچ اقدامی موثر در خصوص حل این معضل روی دست نگرفته اند.

از سویی هم اعضای مشرانوجرگه، نشست پاکستان درمورد صلح افغانستان را بدون دستاورد عنوان کرده می گویند که در این نشست، طرف های اصلی حضور نداشتند.

امروز شورايى متشکل از برخى نامزدان رياست جمهورى، در يک گردهمايى بزرگ در کابل، ادامۀ کار رئيس جمهور غنى را غيرقانونى خواند و خواستار حکومت سرپرست با صلاحيت هاى محدود گرديد.

کامل بیک حسینی عضو مشرانوجرگه در جلسه امروز اين جرگه، با اشاره به تنش ها میان ارگ و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت که تظاهرات حق هر شهروند است؛ اما تلاش شود که ادامه آن باعث بحران در کشور نشود.

وی، از ارگ و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواست که تنش به وجود آمده را از راه گفتگو و مصالحه حل نمایند.

موصوف، با اشاره به نشست پاکستان گفت: «ما از پروسه صلح حمایت می­کنیم؛ اما از کشورهای همسایه به خصوص پاکستان می­خواهیم که با دعوت اپوزسیون و سیاسیون مشکل حل نمی­شود، همسایه های ما باید بیطرفی خود را حفظ و عدالت، همدیگر پذیری، مساوات و خواست های مردم را در نظر بگیرند.»

گل احمد اعظمی دیگر عضو مشرانو جرگه، تامین صلح را یکی از اولویت های کشور عنوان کرده گفت که اجماع منطقوی و جهانی به وجود آمده است؛ اما بعضی کمی ها و کاستی ها در اجماع داخلی وجود دارد و باید در قوی شدن اجماع داخلی توجه جدی مبذول گردد.

همچنان شماری از سناتوران دیگر، با انتقاد از ناامنی و سقوط شماری از ولسوالی ها به دست طالبان گفتند که به دلیل حضور طالبان در ولسوالی­ها، مردم مجبور به ترک منازل و تجمع در مرکز ولایات شده اند؛ اما مسئولان امنیتی در این خصوص توجه مبذول نداشته اند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، در اخیر جلسه با اشاره به گردهمايى نامزدان رياست جمهورى گفت که مطابق به قانون، تظاهرات حق شان است؛ اما باید متوجه اقدامات شان باشند که دشمن از چنین فضا سوء استفاده نکند و باید این معضل از طریق گفتگو حل گردد.

وی، با ذکر اینکه مالک اصلی صلح، مردم و حکومت افغانستان است، گفت: «باید شورای رهبری مصالحه دوباره آغازبکارکند، موجودیت این شورا در وضعیت کنونی بسیار مهم و ضروری است.»

موصوف، با اشاره به نشست اخيرشمارى ازسياسيون کشور درلاهورپاکستان گفت که دراين نشست،   اکثراً نامزدان ریاست جمهوری حضور داشتند و طرف های اصلی قضیه حضور نداشتند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر