زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از ۱۴ کتاب پوهاند اسماعیل يون رونمایی شد

از ۱۴ کتاب پوهاند اسماعیل يون رونمایی شد

author avatar
26 Jun 2019 - 19:59
از ۱۴ کتاب پوهاند اسماعیل يون رونمایی شد
author avatar
26 Jun 2019 - 19:59

کابل (پژواک، ۵ سرطان ۹۸): از ۱۴جلد کتاب پوهاند محمد اسماعیل یون، استاد پوهنتون کابل رونمایی صورت گرفت که در آن حدود پنجاه کتاب، ترجمه ها و مقالات وی جمع آوری شده اند.

بدین مناسبت، امروز نشستې تحت نام (نیمه پیړی یون) با اشتراک حدود دوصد استاد، نويسنده و محصل پوهنځى ادبیات پوهنتون کابل تدویر شده بود.

یون اذعان کرد که طی ۳۰ سال گذشته، حدود ۵۰ کتاب را تحریر یا ترجمه نموده است که شماری آن شرف چاپ یافته و برخی دیگر هنوز چاپ نشده است.

موصوف گفت که اکنون تمام کتب و برخی مقالات اش را در ۱۴ جلد که به ۱۴۰۰۰ ورق بالغ می شوند، جمع آوری و چاپ نموده اند.

نامبرده این کتب را ثمره تلاش تمام عمرش عنوان کرد و گفت که همه آثارش را از این جهت در۱۴ جلد کتاب جا داده تا علاقمندان اش، طور دسته جمعی به آن دسترسی داشته باشند.

پوهاند حمیدالله فاروقی، رییس پوهنتون کابل، درم راسم امروز، ضمن ابراز تهنیت به یون در مورد چاپ کتب اش، اذعان کرد که نويسندگان باید، به نگارش کتب توجه لازم مبذول بدارند؛ زیرا چاپ کتاب های علمی، باعث غنامندی علمی و فرهنگی می شود.

فاروقی افزود: ((جای افتخار است که در ساحه اکادمیک پوهنتون کابل همچو دانشمندان را در کنار خود داریم که قهرمانان قلم و سیاست اند، نمونه بارز آن داکتر صاحب یون است که آثار بی نظیر را به جامعه تقدیم نموده است.))

نامبرده، از همه استادان و نويسندگان تقاضا کرد تا آثار علمی شان را جمع آوری و به گونه چاپی در اختیار علاقمندان آنان قرار داده شود.

لعل پاچا آزمون، استاد پوهنتون کابل نیز ضمن تبریک گفتن به یون پیرامون کتب چاپ شده اذعان کرد: ((اشخاصی که در جامعه کارهای افتخارآفرین را انجام میدهند، باید ستوده شوند، اسماعیل یون برای ادب پشتو آثار قوی را نگاشته و به جامعه ارائه نموده است.))

نامبرده در حالی که اذعان کرد، از زمانیکه یون وارد میدان سیاست شده، نگارش وی کاهش یافته است و مطالب که نگارش و چاپ شده، بیشترش ۱۸ سال قبل نگاشته شده است.

آزمون، به اسماعیل یون گفت: ((خواست ما این است تا بعد ازاین هم به تدریس در پوهنتون کابل ادامه دهد و ضمن مصروفیت اندک در سیاست، توجه بیشتر را به تدریس معطوف بدارد.))

یون در مورد اذعان کرد: ((از روی اجبار وارد میدان سیاست شدم، شما شاهد استید که شماری زیاد مردم به زبان، کلتور و ارزش های معنوی ما اهانت می کند، ناگزیر در مورد واکنش نشان دهیم؛ ور نه تاکنون یک گنجشک را هم حلال نکرده ام، اما همه مرا متعصب خطاب می کنند و کسانیکه انسان ها را قتل نموده به آنها ارج گذاشته می شود.))

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر