زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنى: براى ايجاد مرکز تشخيص سرطان در کشور اقدام مى شود

غنى: براى ايجاد مرکز تشخيص سرطان در کشور اقدام مى شود

author avatar
30 Jun 2019 - 17:02
غنى: براى ايجاد مرکز تشخيص سرطان در کشور اقدام مى شود
author avatar
30 Jun 2019 - 17:02

کابل (پژواک، ٩ سرطان ٩٨): شوراى طبى افغانستان، خواستار شفاخانه مجهز تشخيص و تداوى بيمارى سرطان در کشور شد و رئيس جمهور گفت که در راستاى ايجاد مرکز تشخص سرطان  در کشور اقدام خواهد شد. 

اعضاى شوراى طبى افغانستان، اين موضوع را در سمپوزيم ملى (همايش علمى) زير نام « مجادله علیه سرطان» که امروز به اشتراک محمد اشرف غنى رئيس جمهور، رولا غنى خانم رئيس جمهور، برخى اعضاى کابينه، داکتران و استادان پوهنتون طبى کابل در شهر کابل تدوير يافت، مطرح نمودند.

داکترنسرين اورياخيل رئيس شوراى طبى گفت که امراض سرطانى، بعد از امراض قلبى بيشترين مرگ و مير را در سطح جهان و افغانستان دارند.

وى از رئيس جمهور خواست که به ايجاد يک شفاخانه مجهز تداوى و تشخيص سرطان توجه کند.

زرغونه تره کی متخصص بیماری سرطان و عضو شوراى طبى در اين همايش گفت که به اساس آمار ارايه شده از سوى سازمان صحی جهان در سال ۲۰۱۸ ميلادى در افغانستان، بیست هزار تن به سرطان مصاب شده که ۱۵ هزار تن آنها جان داده اند.

به گفته او، بررسى هاى شوراى طبى نشان مى دهد که بيشترين مصاب شده ها را سرطان هاى ثديه در نزد زنان و جوف دهن و مرى در نزد مردان تشکيل مى دهد.

 به گفته او آمار مصاب شده ها و مرگ و مير از اثر سرطان در افغانستان نگران کننده است؛ زيرا هنوز زمينه تشخيص و تداوى به سطح بالا در کشور وجود ندارد و تنها در شفاخانه جمهوريت شهرکابل، زمينه تشخيص و تداوى به سويه ابتدايى وجود دارد که پاسخگوى نيازمندى ها نيست.

همچنان داکتر حیدر عمر يک تن دیگر از متخصصین بیماری سرطان و عضو اين شورا گفت که به اساس آمار ارايه شده ٨٠ درصد بيماران سرطان در افغانستان مى ميمرند؛ زيرا مرکز مجهز و متخصصين مسلکى اين بيمارى در افغانستان  وجود ندارد.

او افزود: «خواست ما از رئيس جمهور اين است که ما شفاخانۀ مجهز مى خواهيم، ما متخصصين مى خواهيم، بايد براى داکتران زمينه آموزش هاى بيشتر و تخصصى در خارج از کشور مساعد گردد و سکتور خصوصى که در اين بخش مى خواهند سرمايه گذارى کنند نيز حمايت شود، جناب رئيس جمهور! ما مسئوليت خود را ادا کرديم و صداى مردم را به شما رسانديم، حالا مربوط شما مى شود که به صداى ملت لبيک مى گوييد يا نه؟ در روز قيامت حتماً از ما و شما سوال مى شود.»

موصوف گفت که سالانه افغان ها براى تداوى بيمارى سرطان در خارج از کشور، ٣٠٠ ميليون دالر مصرف مى کنند که يک مبلغ گزاف است و مى توان با آن شفاخانه مجهز در افغانستان ساخت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نيز در سخنرانى اش در اين مراسم گفت که هنوز در افغانستان تداوى و تشخيص مريضى سرطان در سطح پايين قرار دارد و رقم تلفات از سبب مرض سرطان که به ١٥ هزار تن مى رسد، فاجعه بزرگ است.

وى علاوه کرد که در افغانستان در بخش طب وقايوى کارهايى صورت گرفته است؛ اما در قسمت طب معالجوى بسيار کم کار شده و دليل آن اين ست که مديريت درست صورت نگرفته است؛ زيرا به گفته او شفاخانه وجود دارد، ولى تشکيل درست براى آن در نظر گرفته نشده و در قسمت تجهيزات آن نيز اقدام نگرديده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر