زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طی ماه جون در افغانستان حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شدند

طی ماه جون در افغانستان حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شدند

author avatar
2 Jul 2019 - 22:42
طی ماه جون در افغانستان حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شدند
author avatar
2 Jul 2019 - 22:42

کابل (پژواک، ١١ سرطان ۹۸): در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبلی، در افغانستان با ۳۵ درصد کاهش تلفات، حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

این درحالیست که در جریان تلاش های صلح، طی ماه گذشته بین طالبان و سیاسیون افغانستان، یک نشست صلح در مسکو برگزار شد، همچنان سیاسیون افغان در پاکستان با مقامات پاکستانی گفتگو کردند، محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز به پاکستان سفر کرد و با مقامات پاکستانی در مورد صلح و مسایل دیگر بحث نمود و از دو روز بدینسو، بین نمایندگان طالبان و امریکا در قطر مذاکرات صلح جریان دارد.

به اساس گزارش آژانس خبری پژواک؛ در جریان ماه “می” در افغانستان بیش از ۲۳۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند؛ اما در ماه “جون” این ارقام به ۱۵۰۰ تن کاهش يافته است.

گزارشات مختلف آژانس خبری پژواک که بر اساس اظهارات منابع گوناگون تهیه شده است، نشان میدهد که در ماه “می” سال جاری، از جمله ۳۴ ولایت کشور در ۳۰ ولایت حمله به وقوع پیوسته است که در اثر آن ٨٥٩ تن کشته و ٦٣٢ تن دیگر زخم برداشته اند.

این تلفات در اثر ۱۳۲ حمله مختلف که نسبت به ماه “اپریل” ۳۷ در صد کمتر شده، وارد گرديده است

از این جمله ۴۲ حمله از سوی طالبان، ۳۹ حمله از افراد ناشناس، ۳۸ حمله از نیروهای دولتی و ۱۳ حمله را نیروهای خارجی انجام داده اند.

معلومات به دست آمده نشان میدهد که در جریان ماه گذشته، از هر ۱۵ تن ۱۰ تن آن در درگیری های رویاروی، دو تن در حملات هوایی، یک تن در انفجار، حملات انتحاری و قتل های هدفی کشته و یا زخمی شده است.

در جریان ماه گذشته حملات بیشتر (۱۱- ۱۱) در ولایات غزنی و ننگرهار، ۱۰ حمله در ولایت قندهار، (۹- ۹) حمله در ولایات فراه، فاریاب و هلمند و ۷۳ حمله دیگر در ولایات متباقی رخ داده است.

در ما” جون”؛ از ولایات بامیان، میدان وردک و نورستان گزارشات حملات داده نشده است.

تلفات

گزارشات پژواک نشان میدهد که در حملات ذکرشده ماه گذشته، ۸۵۹ تن کشته شده و ۶۳۲ تن دیگر زخم برداشته اند.

در کشته و زخمی شدگان؛ طالبان مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما آژانس خبری پژواک  بخاطرى این ارقام را مشخص نکرده است که در مورد آن، منابع مختلف اظهارات مختلف داشته است و تفکیک همه آن، ناممکن می باشد.

بر اساس گزارش گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی (CPAG) که روز گذشته به نشر رسید، در ماه گذشته در اثر درگیری ها در ۱۱ ولایت، ۶۳ فرد ملکی کشته شده و ۱۳۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

در ماه گذشته، هيچ روز نیست که در آن حمله رخ نداده باشد؛ اما تلفات بیشتر در اثر ۱۱ حمله که به تاریخ ۳۰ این ماه به وقوع پیوست وارد شده است.

در این حملات ۱۶۲ تن کشته شده و ۷۶ تن دیگر زخم برداشته اند.

تحلیلگران میگویند که افزایش تلفات در مناطق مختلف، وابسته به طرز و تاکتیک جنگ می باشد.

به گفتۀ آنان، تلفات جنگ های جبهه ای و حملاتى که در مناطق پر نفوس رخ میدهد، بیشتر می باشد.

عوامل افزایش جنگ

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل سیاسی گفت: “جنگ مانند روال عادی زندگی انسان ها نیست، گاه شدید و گاه هم فروکش می کند.”

نامبرده افزود که کاهش جنگ، عوامل مختلف دارد و گاه جنگ ها از این جهت نیز فروکش می کند که طرفین درگیر جنگ، مصروف اکمالات و اتخاذ تدابیر می باشند.

وی گفت که به روند جاری مذاکرات صلح باور زیاد ندارد؛ اما ممکن تا حدى برجنگ تاثیر داشته باشد، سبب افزایش و یا کاهش جنگ شود؛ زیرا گاه برخی جناح ها دراثنای مذاکرات صلح، جنگ را برای امتیازگیری شدت می بخشند و بعضاً اتفاق می افتد که مذاکرات صلح باعث کاهش جنگ شود.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت که با آمار پخش شدۀ پژواک دراین گزارش، توافق ندارد و اذعان کرد که ماه گذشته، حملات نیروهای دولتی افزایش یافت و این نیروها، از دفاع به حالت تهاجمی تغییر وضعیت داده اند.

از ١٧ سال گذشته تاکنون، دولت افغانستان، نیروهای خارجی مستقر دراین کشور،  طالبان مسلح و برخی گروه های مسلح دیگر، درگیر جنگ اند.

تلفات و جراحات شش ماه اول امسال، نسبت به عین مدت سال پار ۱۹ درصد کاهش را نشان میدهد.

به اساس گزارشات پژواک، درسال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۲۵هزار؛ درسال ۲۰۱۸ میلادی، نزدیک به ۲۷هزار؛ و درشش ماه اول سال جاری، بیش ازده هزارتن کشته و مجروح شده اند.

آتش بس کنید!

لیمه سپیڅلی باشنده ناحیه پنجم شهرکابل، تلاش های داخلی و خارجی به منظوراستقرارصلح درافغانستان را، یک فرصت خوب عنوان کرد و ازطرف های درگیرخواست تا این فرصت را ازدست ندهند و جنگ ها را متوقف سازند.

موصوف، خطاب به طرف های درگیرجنگ گفت: “پیش از اینکه مذاکرات صلح به نتیجه برسد، آتش بس کنید، به این کار خیر کمرهمت ببندید تا از خونریزی هموطنان جلوگیری شود.”

احمدشعیب باشنده ناحیه اول شهرفراه که حدود دو سال پیش، یک برادرش در حمله انتحاری کشته شده گفت: “در صلح خیر و رستگاری است، طی چهاردهه به نام های مختلف هموطنان ما کشته می شوند؛ واقعاً این چنین زندگی پراز رنج ها و دردها است.”

موصوف افزود هربار که وارد منزل می شود و اطفال برادر جوانمرگش را مشاهده می کند، غم مرگ برادرش دوباره تازه می شود و به این موضوع پی برده که اگر در جنگ سرباز دولتی، فرد ملکی و یا مخالف مسلح کشته می شود، خانواده های شان عین درد را احساس می کنند.

نامبرده بر طرف های درگیر صدا کرد که از فرصت به دست آمده در خصوص صلح استفاده کنند و برای جلوگیری از خونریزی افغان ها آماده جان نثاری شوند، صلح کنید و پیش از اینکه مذاکرات صلح به نتیجه برسد، آتش بس کنید و زندگی هموطنان تان را نجات دهید.

Views: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر