زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئيس جمهور: خانه های احمدشاه بابا و میرویس نیکه به موزیم تبدیل میشود

رئيس جمهور: خانه های احمدشاه بابا و میرویس نیکه به موزیم تبدیل میشود

author avatar
5 Jul 2019 - 10:42
رئيس جمهور: خانه های احمدشاه بابا و میرویس نیکه به موزیم تبدیل میشود
author avatar
5 Jul 2019 - 10:42

کندهار (پژواک، ١٤ سرطان ٩٨): اشرف غنی رئیس جمهور کشور میگوید که خانه های احمدشاه باباه و میرویس نیکه، به شکل اساسی بازسازی و به موزیم افغانستان و کندهار تبدیل میگردد.

در خبرنامه ای که از سوی ارگ به آژانس خبری پژواک ارسال گردیده، آمده است که اشرف غنی رئیس جمهور، در جریان سفرش به ولایت کندهار، شام امروز با بزرگان و متنفذین آن ولایت دیدار کرد.

خبرنامه افزوده است که در آغاز این دیدار؛ زاهدی، حاجی گلبدین، حاجی عبدالرحیم و قاری محمد هاشم به نمایندگی از دیگران صحبت نموده و ضمن خوش آمدگویی به رئیس‌جمهور، تلاش‌ها و دستاوردهای وی را در عرصه های مختلف مورد ستایش قرار دادند.

سخنرانان یاده شده؛ خواست ها و پیشنهادات شان را در عرصه های صلح، جلوگیری از زیان های ناشی از سیلاب ها، احداث سرک ها، تامین امنیت، توجه به معارف و صحت، توسعه زراعت، بازاریابی به محصولات، ساخت بندها و اعمار تعمیر اداری ولسوالی ها با رئیس‌جمهور شریک کردند.

به نقل از خبرنامه؛ بعداً روشان ولسمل معاون انکشاف شهری وزارت شهرسازی و اراضی، ضمن اینکه در مورد روند استملاک خانه‌های احمدشاه بابا و میرویس نیکه معلومات ارائه نمود، از توجه رئیس‌جمهور در این مورد و همچنان از ورثه احمدشاه بابا و میرویس نیکه تشکر کرد.

وی گفت که هیات گماشته شده به هدایت رئیس‌جمهور، کار خود را به زودی در مورد استملاک خانه میرویس نیکه آغار و تکمیل خواهد کرد. وی افزود که بسته انکشافی را به منظور توسعه آرامگاه میرویس نیکه، به مقام ریاست جمهوری ارائه خواهد نمود.

خبرنامه افزوده است که بعداً حاجی ظاهر ابدالی، به نمایندگی از ورثه احمدشاه بابا؛ و حاجی محمد ولی هوتک به نمایندگی از ورثه میرویس نیکه، از توجه و اقدام رئیس‌جمهور در مورد استملاک خانه‌های یادشده و حفاظت آن ها به عنوان آبدات تاریخی کشور، قدردانی نمودند.

آنها همچنان کلید خانه های احمدشاه بابا و میرویس نیکه را به رئیس‌جمهور غنی دادند و دستار عزت را بر سر وی نهادند.

خبرنامه علاوه کرده است که سپس رئیس‌جمهور غنی صحبت نموده و گفت که اگر احمدشاه بابا و میرویس نیکه نمی بودند، ما و افغانستان هم وجود نمی داشتیم. این دو شخصیت، نمونه تقوا بودند و امروز صبح، افتخار دیدن خانه احمدشاه بابا برایم نصیب شد. وعدۀ من این است که این خانه ها به گونه اساسی بازسازی می شوند و به موزیم های افغانستان و کندهار تبدیل خواهند شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که هر افغان برای دیدن خانه های احمدشاه بابا و میرویس نیکه بیایند و از آنها الهام وطن دوستی بگیرند. برعلاوۀ بازسازی خانه احمدشاه بابا، بازار شادی آن دوره  نیز احیا می گردد. وی در این مورد به وزارت شهرسازی هدایت داد.

محمد اشرف غنی گفت که برای پلان انکشافی شهر کندهار، یک شرکت بین‌المللی استخدام شده است و کندهار، یکبار دیگر به اشرف البلاد مبدل خواهد شد. وی به والی کندهار در زمینه شکستن مافیای معارف، صحت کرد و در سایر عرصه‌ها هدایت داد و گفت که قوای بشری کندهار، باید تمام قابلیت ها را داشته باشد.

وی افزود که درس احمدشاه بابا و میرویس نیکه این است که بعد از هر تاریکی روشنی است؛ اما اراده قوی، وحدت و عزم پولادی به کار است که این خاک مقدس از جنگ خلاصی یابد و به صلح، آسایش و ثبات رسانده شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر