زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شفاخانه ٢٠ بستر تداوی معتادان در زندان پلچرخی کابل افتتاح شد

شفاخانه ٢٠ بستر تداوی معتادان در زندان پلچرخی کابل افتتاح شد

author avatar
7 Jul 2019 - 16:30
شفاخانه ٢٠ بستر تداوی معتادان در زندان پلچرخی کابل افتتاح شد
author avatar
7 Jul 2019 - 16:30

کابل (پژواک، ۱۶ سرطان ۹۸): شفاخانه تداوی معتادین که به هزينۀ ٥٠٠ هزار دالر امريکايى در زندان پلچرخى کابل اعمار گرديده، به بهره بردارى سپرده شد. 

اين شفاخانه که داراى ٢٠ بستر مى باشد، امروز توسط فيروز الدين فيروز وزير صحت عامه و لوی پاسوال عبدالحلیم کوهستانی ریس عمومی محابس و توقیف خانه‌های زندان پلچرخی کابل افتتاح شد.

فيروز، ایجاد این شفاخانه را برای تداوی زندانیانی که  به مواد مخدر معتاد اند، یک امر مهم خوانده  افزود: «ایجاد این شفاخانه یک نیاز مبرم برای تداوی زندانیان زندان پلچرخی کابل محسوس می‌شد،‌ با ایجاد این شفاخانه زمینه بهتر تداوی برای آنان در اخل زندان فراهم شده است. در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ زندانی، معتاد به مواد مخدر میباشند.»

وی تداوی در داخل زندان را نسبت به بیرون از زندان موثر خوانده علاوه کرد: «بیرون از زندان بعد از تداوی، مى تواند به صورت بسیار آسان دوباره به وی مواد برسد و معتاد شود؛ اما در زندان دسترسی به مواد مخدر آسان نیست، و به معتاد دوای میتادون داده مى شود که تاثیرش بهتر مى باشد. »

همچنان او با تاکید بر شیوۀ جدید تداوی معتادان در این شفاخانه گفت که به معتادان امپول Naltrexone  تزریق می‌شود که این شیوه نتیجه خوبتر می ‌دهد. با تزریق این امپول، برای یک معتاد به مدت ۲۸ روز دل ‌بدی رخ می‌ دهد که بعد از این مدت، تمایل آنان به مواد مخدر کم می‌شود.

وزیر صحت عامه همچنان در ادامه سخنانش از دسترسی آسان به مواد مخدر ابراز نگرانی نموده و از ادارات سکتوری و مسئولان خواست تا در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیشتر تلاش نمایند.

به موصوف، درسطح کشور ۱۰۷ مرکز تداوی معتادان فعاليت دارد که سالانه حدود دو صدهزار معتاد در این مراکز تحت تداوی قرار می‌گیرند.

وی گفت که در مجموع سه میلیون افغان، به انواع مختلف مواد مخدر معتاد اند و هر سال، ده فیصد معتادین در افغانستان افزایش مى يابد و همه روزه ١،٥ ميليون تن از مواد مخدر استفاده مى کند.

موصوف علت افزایش درصدى اين ارقام را دسترسی به مواد مخدر، کشت، قاچاق، جنگ، پایين بودن قیمت مواد مخدر و بیکاری خواند.

فيروز افزود که نظر به دلايل يادشده موثريت تداوی کم است؛ زيرا به آسانى مواد مخدر در دسترس معتادين قرار مى گيرد. 

رئیس عمومی محابس و توقیف خانه‌های زندان پلچرخی کابل گفت که از هر صد زندانى، ٥٠ تا ٦٠ تن معتاد بود که جرم انجام داده و به زندان آمده و زندانى شده است.

وی افزود که در اکثریت زندان های کشور درصدی صفر است؛ اما در زندان های بزرگ ازدحام بیشتر است، محبس پلچرخی به پنجهزار نفر ساخته شده که ده هزار محبوس دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر