زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

متخصصين روى طرح حفظ آثار باستانى در معدن مس عينک لوگر کار مى کنند

متخصصين روى طرح حفظ آثار باستانى در معدن مس عينک لوگر کار مى کنند

author avatar
13 Jul 2019 - 15:39
متخصصين روى طرح حفظ آثار باستانى در معدن مس عينک لوگر کار مى کنند
author avatar
13 Jul 2019 - 15:39

کابل (پژواک، ۲۲ سرطان ۹۸): متخصصین روی چگونگی کندنکاری و حفظ آثار باستانی در ساحه مس عینک گفتگو می کنند و نتیجۀ آنرا با رئیس جمهور شریک مى سازند؛ تا در مورد تصمیم اتخاذ و استخراج آن آغاز شود.

معدن مس عينک در٤٠ کيلومترى جنوبغرب کابل، در منطقۀ عينک ولسوالى محمدآغه ولايت لوگر موقعيت دارد.

 بر بنياد گزارش ها، ذخيرۀ موجود مس اين معدن تا ١٧ ميليون متريک تن تخمين شده و علاوه بر آن، در حدود ٧٧٠٠ متريک تن نقره، ٦٠٠ متريک تن کوبالت و يک اندازه طلا نيز در اين ولايت وجود دارد.

قرارداد این معدن در سال ۱۳۸۷ با کمپنی چینایی ام سى سى (MCC) امضاء شد؛ اما به دلیل مشکلات امنیتى، موجودیت آثار باستانی در ساحه معدن و ملاحظات کمپنی و وزارت معادن و پترولیم در مورد قرارداد این معدن، کار استخراج آن تا به حال آغاز نشده است.

امروز سمپوزیم بین المللی سه روزه براى چگونگى حفظ آثار ساحات باستانی و انکشاف معدن مس عینک، از سوى وزارت معادن و پترولیم و وزارت اطلاعات و فرهنگ، به اشتراک متخصصین بین المللی و داخلی در شهر کابل آغاز شد.

نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم که در مراسم افتتاحییه این سمپوژیم سخنرانی می کرد، گفت: «از حدود یک و نیم سال بدینسو، ما پروسۀ بررسی پروژه مس عینک را شروع کردیم، مشکلات در این پروسه را تقسیم کردیم و برای هرکدام آن، راه حل جداگانه را پیشنهاد کردیم."

او افزود که آثار باستانی در ساحۀ معدن مسک عینک، از ارزش تاریخی خاص برخوردار است و همین مسئله سبب شده تا روند استخراج مس از این معدن، با تاخیر مواجه شود.

او گفت: «حدود یک سال می شود که ما با وزارت اطلاعات و فرهنگ مشترکاً کار می کنیم و مطالعاتی را نیز انجام دادیم؛ تا چطور برای حفظ و مصؤنیت آثار باستانی و استخراج مس، کارشیوه ای را روی دست گیریم.»

سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود: «سرانجام پس از مطالعات برای راه حل این موضوع، سه گزینه را برای چگونگی استخراج و حفظ آثار باستانی روی دست گرفتیم، حفظ مکمل آثار باستانی و کندنکاری در ساحات آثار باستانی از طریق زیرزمینی، انتقال بعضی آثار باستانی از ساحه معدنکاری و حفظ آثار که قابل انتقال نمی باشند و گزینۀ سوم، انتقال تمامی آثار باستانی تا مستقیم به معدنکاری برویم.»

موصوف افزود که این سمپوزیم نیز برای همین منظور دایر شده است؛ تا متخصیین بین المللی در امور آثار باستانی و معدنکاری، یکجا با متخصصین افغانستان، در این مورد نظریات شان را ارایه و یکی از گزینه ها را انتخاب کنند.

او گفت که متخصصین دربخش باستانشناسی و معدنکاری، امروز نظریات و پیشنهادهای شان را در مورد ارایه می کنند.

به گفته او؛ فردا نتايج اين سمپوزيم با محمد اشرف غنى رئيس جمهور کشور شريک ساخته مى شود تا يکى از گزينه هاى مورد تاييد رئيس جمهور قرار گيرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر