زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى وکلا: ریاست هاى کمیسیون هاى ولسى جرگه خرید و فروش می شود

برخى وکلا: ریاست هاى کمیسیون هاى ولسى جرگه خرید و فروش می شود

author avatar
15 Jul 2019 - 14:45
برخى وکلا: ریاست هاى کمیسیون هاى ولسى جرگه خرید و فروش می شود
author avatar
15 Jul 2019 - 14:45

کابل (پژواک،۲۴ سرطان ۹۸) برخی اعضای ولسی جرگه مدعی اند که ریاست هاى کمیسیون هاى اين جرگه خرید و فروش می شود و به همين دليل، انتخاب هيئت هاى ادارى کميسيون ها به درازا کشيده شده است.

بعد از هفتاد روز از گشايش شوراى ملى در ٢٨ ثور و با پشت سر گذاشتن انتخابات جنجالى رياست اين جرگه؛ ميررحمان رحمانى به حيث رئيس، اميرخان يار به حيث نايب اول، احمد شاه رمضان به حيث نايب، کريم اتل به حيث منشى و عرفان الله عرفان به حيث نايب منشى اين جرگه انتخاب شده اند. 

پس از آن رئيس، معاون و منشى يازده کميسيون دايمى اين جرگه نيز برگزيده شده؛ اما شش کميسيون ديگر هنوز موفق به انتخاب هيئت ادارى خود نشده اند. 

کمیسیون های مواصلات ومخابرات، اقتصاد ملی، امور دینی وفرهنگی، امور دفاعی، صحت وتربیت بدنی، امورعدلی وقضایی، محیط زیست، امورامنیت داخلی، مالی و بودجه، امور زنان و تفتیش مرکزی هیئت هاى اداری شان را انتخاب نموده؛ اما کمیسیون های کوچی ها، سمع شکایات، مصئونیت و امتیازات وکلا، مبارزه با مواد مخدر، امور تقنینی و امور بین المللی، نتوانسته اند که هیئت اداری شان را انتخاب نمایند .

برخی اعضای این جرگه بدون گرفتن نام کسى مدعی اند که در انتخابات هيئت ادارى کميسيون ها، براى احراز کرسى رياست، آرا خريد و فروش مى شود و اين امر سبب شده که اين انتخابات چندين روز را در بر گيرد.

میرویس حسین خیل نماینده کوچی ها که در ولسی جرگه در صحن شورای ملی صحبت مى کرد، گفت: «کسانی که پول دارند رییس می شوند، حتی یک رای در کمیسیون مواصلات و مخابرات در بدل سی هزار دالر خریده شده است.» او بدون ارایه جزییات گفت که پولداران در تلاش اند تا کرسی های کمیسیون ها را به دست آورند.

شینکی کروخیل نماینده مردم کابل در ولسی جرگه نیز گفت: «بدبختانه به شایسته سالاری توجه نمی شود، قیمت رای را نمیدانم و کسی این جرئت را هم ندارد که برای من پول بدهد و یا پیشنهاد کند،  از قراین معلوم می شود که پولداران کرسی ها را به دست آورده اند، در انتخاب رؤساى کمیسیون ها معیار پولداری بوده، نه لیاقت و شایسته سالاری .»

کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست در این جرگه، بدون اینکه از کدام عضو این جرگه نام ببرد، گفت: «به اساس ليست هایی که وجود دارد، بیش از دو صد تن از نماینده گان مردم که به هر وسیله ممکن خود را به این مجلس رسانده اند، در انتخابات هیئت اداری و کمیسیون ها رای شان را از ده الی بیست هزار دالر به فروش رسانده اند.»

رمضان بشردوست نماینده مردم کابل در این جرگه نیز گفت که در کمیسیون ها به اساس پول، قوم و حزب به رؤساى کمیسیون ها رای داده شده است.

او افزود که در انتخاب رؤسا و اعضاى هیئت اداری کمیسیون ها، تخصص در نظر گرفته نشده است؛ در حالیکه در اصول وظایف داخلی تاکید بر تخصص اعضا برای عضویت در کمیسیون ها شده است.

هيئت هاى ادارى برخى کميسيون ها در حالى تا حال انتخاب نشده اند که آجنداى جرگه، از سوى کميتۀ رؤسا که متشکل از رؤساى کميسيون ها و هيئت ادارى جرگه مى باشد، تعيين مى شود.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه، امروز به خبرنگاران گفت که نشست امروز ولسى جرگه، به دلیل انتخابات هیئت اداری شش کمیسیون برگزار نشد؛ زیرا تا کنون اعضاى کميته رؤسا تکميل نشده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر