زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“به ۳۱۴ قضیه تجاوزجنسی و ۱۲۷۲ قضیه خشونت علیه زنان، رسیده گی شده است”

“به ۳۱۴ قضیه تجاوزجنسی و ۱۲۷۲ قضیه خشونت علیه زنان، رسیده گی شده است”

author avatar
15 Jul 2019 - 19:32
“به ۳۱۴ قضیه تجاوزجنسی و ۱۲۷۲ قضیه خشونت علیه زنان، رسیده گی شده است”
author avatar
15 Jul 2019 - 19:32

کابل (پژواک، ۲۴ سرطان ۹۸): کمیته عدلی و قضایی کابینه، افزون براينکه به لوى څارنوالى هدايت داد تا اتهامات مربوط به جرائم جنسی زنان را در ادارات دولتی مورد پیگیری جدی قرار دهد، می گوید که در مورد ۳۱۴ قضیه تجاوز جنسی و ۱۲۷۲ قضیه خشونت علیه زنان، در محاکم افغانستان رسیده گی شده است.

در خبرنامه اى که از سوی رئیس دفتر دوم ریاست جمهوری، به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته آمده است که جلسه کمیته عدلی و قضایی کابینه، قبل از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس این کمیته برگزار شد.

منبع نوشته است که گزارش محاکم در خصوص رسیدگی به قضایایی تجاوز جنسی و خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۷، گزارش اجراآت دیوان‌های دادگاه عالی، محاکم ابتدائیه و استیناف مرکز و ولایات از ربع چهارم سال ۱۳۹۷ و همچنین موضوع جلوگیری از بی حرمتی در قبال شعایر اسلامی در حین استفاده از نشان ملی، از موضوعات مورد بحث در این جلسه بود، که در هریک از این موارد تصامیم لازم از سوی کمیته اتخاذ گردید.

منبع افزوده است که در مورد ۳۱۴ قضیه تجاوز جنسی فیصله صادر شده و از مجموع فیصله‌های صادر شده ۷۷ تن به حبس دوامدار، ۱۰۶ تن به حبس طویل، ۸۸ تن به حبس متوسط، ۴۸ تن به حبس کوتاه و سه تن نیز به جریمه نقدی محکوم شده اند.

به اساس معلومات منبع، به تعداد ۷۱ تن از متهمان نیز پس از بررسی قضایی، بری الذمه شناخته شده اند.

مطابق گزارش ستره محکمه، در بخش قضایای خشونت علیه زنان، در سال ۱۳۹۷ به تعداد ۱۲۷۲ قضیه در محاکم ابتدائیه و استیناف مرکز و ولایات کشور مورد بررسی قرار گرفته است، که در نتیجه‌ی این بررسی‌های قضایی، به تعداد ۱۱ تن از عاملان خشونت محکوم به اعدام، ۹۵ تن محکوم به حبس دوامدار، ۱۶۶ تن محکوم به حبس طویل، ۱۵۷ تن محکوم به حبس متوسط، ۴۸۸ تن محکوم به حبس کوتاه و ۳۹۷ تن محکوم به جرایم نقدی گردیده و به تعداد ۳۸۶ تن نیز برائت گرفته اند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، از بررسی‌های انجام شده توسط ستره محکمه در خصوص قضایای خشونت علیه زنان ابراز خرسندی کرده؛ اما تأکید ورزید که لوی څارنوالی برای پیگیری اتهامات جرائم جنسی در ادارات دولتی، به صورت جدی اقدام کند.

کمیته عدلی و قضایی، امروز دراین زمینه فیصله کرد که یک کمیته تخنیکی به ریاست کمیسیون حقوق بشر با حضور نماینده وزارت امور داخله، وزارت امور زنان، لوی څارنوالی، ستره محکمه و وزارت عدلیه، آمار موجود را تحلیل و توحید و نتیجه آن را جهت تصمیم‌گیری نهایی، به کمیته عدلی و قضایی ارائه کند.

به اساس فیصله این جلسه، لوی څارنوالی، اتهامات مربوط به جرائم جنسی زنان را در ادارات دولتی مورد پیگیری جدی قرار مى دهد.

همچنین در این جلسه در خصوص څارنوالی‌ها و محاکم‌منع خشونت علیه زنان در ولایاتی که تا هنوز تکمیل نشده، نیز تأکید شد که این روند باید با جدیت تمام پی‌گیری شود.

اجراآت دیوان‌های ستره محکمه، محاکم ابتدائیه و استیناف مرکز و ولایات، از بابت ربع چهارم سال ۱۳۹۷ نیز از جانب نماینده ستره محکمه در جلسه گزارش شد. براساس این گزارش، در ربع چهارم سال ۱۳۹۷ در دیوان‌های ستره محکمه از مجموع قضایایی واصله، برای۳۶۸۶ قضیه، حکم اتخاذ شده است.

همچنین طبق این گزارش، از مجموع قضایایی واصله در دیوان‌های محاکم استیناف و مرکز ولایات، برای ۷۱۷۵ قضیه نیز حکم اتخاذ شده است که از مجموع قضایای واصله در محاکم ابتدائیه، برای۱۵۲۸۲ قضیه نیز حکم صادر شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر