زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چرا قرارداد چند میلیون دالری شرکت الکوزی با کرکت بورد فسخ شد؟

چرا قرارداد چند میلیون دالری شرکت الکوزی با کرکت بورد فسخ شد؟

author avatar
15 Jul 2019 - 16:45
چرا قرارداد چند میلیون دالری شرکت الکوزی با کرکت بورد فسخ شد؟
author avatar
15 Jul 2019 - 16:45

کابل (پژواک، ٢٤ سرطان ٩٨): شرکت الکوزی میگوید که اداره کرکت بورد افغانستان، از آنها تقاضاهای غیرقانونی داشت؛ به همين خاطر قرارداد مالی اش را با این اداره فسخ کرده است.

شرکت الکوزی به تاریخ ١٨ ماه می سال ٢٠١٥ با کرکت بورد افغانستان برای ده سال قرارداد حمایت کننده مالی یا سپانسر امضا کرده بود که بر اساس این قرارداد، این شرکت همه سال یک میلیون و ٣٠٠ هزار دالر امریکای در امور کرکت مصرف میکرد.

اما در ماه فبروری سال٢٠١٩ میلادی، قرارداد از اثر برخی مشکلات بین شرکت الکوزی و کرکت بورد افغانستان فسخ شد.

نوریالی ابراهیمی مسئول بخش مارکتینگ شرکت الکوزی، امروز به آژانس خبری پژواک عوامل فسخ این قرارداد را بیان کرد.

وی افزود که برای حمایت مالی کرکت بورد به آنها مراجعه نکرده بود؛ بل آرزوی رئیس شرکت الکوزی اين بود که با کرکت بورد کمک مالی صورت گیرد و شرکت، برای انجام این کار به کرکت بورد مراجعه کرده بود.

 

وی گفت: ((ما رفتیم و به نسیم الله دانش رئیس عمومی کرکت بورد و شفیق الله ستانکزی رئیس اجرائیوی گفتيم که ضروریات خود را به گونه مکتوبی برایم تسلیم کند، آنها به طور پروپوزل ضروریات خویش را با ما تسلیم کردند.))

به گفته ابراهیمی، آنها در هر سال یک میلیون و ٧٠٠ هزار دالر میخواستند؛ اما آنها برایش گفتند که حکومت و شورای بین المللی کرکت نیز با بورد همکاری می نماید.

اما وی افزود که پس از گفتگوها قرارداد همکاری یک میلیون و ٣٠٠ هزار دالر امریکایی در سال را با بورد امضا کرد.

نوریالی ابراهیمی گفت که بر اساس قرارداد فیصله شده بود که کرکت بورد پلان های سازنده خویش را تسلیم شرکت میکنند و آنها پس از بررسی آن را عملی می نمایند.

وی یادآور شد که در این قرارداد میدان بازی کرکت، چوکی میدان کرکت و کار های بازسازی، ایجاد اکادمی ها و مصارف سفرهای خارجی و بازی های داخلی تیم کرکت ملی شامل می باشد.

به گفته او، در این قرارداد معاشات و فیس های بازیکنان شامل نبود، و بیشتر کارهای بازسازی و مصارف دیگر شامل آن می شد.

مسئول بخش بازاریابی شرکت الکوزی گفت که در سال ٢٠١٥ کرکت بورد بودجه خود را به گونه درست مصرف نکرد، آنها قبول کردند و این را به سال ٢٠١٦ انتقال کرد.

وی افزود، در سال ۲۰۱۶ سخن از ساخت میدان جهانی کرکت در کابل صورت گرفت، که ۲۵ هزار تن در آن ميتوانستند اشتراک ورزند، که این کار نیز صورت نگرفت و در همین سال بودیجه نیز به مصرف نرسید و به سال ۲۰۱۷ انتقال یافت.

نوریالی گفت رییس شرکت الکوزی در سال ۲۰۱۷ یک میلیون دیگر را جهت ساخت میدان در کابل منظور کرد؛ اما آنها هیچ کاری نکردند.

این مسوول شرکت الکوزی گفت در سال ۲۰۱۸ دو میلیون دالر برای کار های ساختمانی(میدان های بهسود و پکتیا، ۱،۳ میلیون دالر مختص به کار ها و جهت آمادگی جام جهانی که مجموعا به ۳،۲ میلیون دالر میرسید.

اما وی افزود که بورد کرکت در این مورد هیچ پلان به اینها نداد، که تا حال نه میدان پکتیا ساخته شده و نه هم بالای میدان بهسود کدام کار صورت گرفته است.

نوریالی ابراهیمی گفت چند ما قبل از سوی کرکت بورد به اینها یک ایمیل با  امضاى رییس اجرائیوی شفیق الله ستانکزی و رییس آپریشن فیروزخان ارسال شد.

نامبرده افزود که در ایمیل کرکت بورد از اینها خواسته شده بود که بعد ازین، هر سال سه میلیون دالر نقد به اینها داده شود.

ابراهیمی گفت این خواست کرکت بورد خلاف قرارداد ده سال گذشته بود، و خواست خلاف قانونی داشتند، که اینها یک ماه قبل به بورد کرکت نوتس دادند، که برای خویش سپانسر جدیدی پیدا کنند و اینها قرارداد را فسخ میکنند.

وی افزود که در ماه فبروری سال ۲۰۱۹با کرکت بورد قرارداد را فسخ کردند، و ایمیل فسخ کردن از سوی اسدالله خان سرپرست ریاست اجرائیه کرکت بورد صورت گرفته بود.

اما اسدالله خان به آژانس خبری پژواک گفت، زمانی که قرارداد فسخ شده، وی آن زمان رییس اجرائیه نبوده است.

شرکت در جواب سوالی که آیا اینها دوباره میخواهند با کرکت بورد عقد قرارداد نمایند؟ گفت: (( بلی چرا که نه، اگر از سوی کرکت بورد دوباره سپانسرشيپ درخواست شود، نظر به شرایط مارکیت روز، و  با در نظر داشت اصل قرار داد قبلی ده ساله، دوباره با آنها کمک را آغاز مینمایيم.))

نسیم الله دانش رییس عمومی اسبق کرکت افغانستان گفت زمانی که اینها در سال ۲۰۱۱ هیچ حمایت کننده مالی نداشتند، نخست با اتصالات عقد قرار داد کردند.

وی به آژانس پژواک گفت: (( بعدا از کرکت بورد رفتم، که چند سال پس دوباره آمدم که باز هم اداره کدام قرارداد نداشت، باز همراه شرکت الکوزی قرارداد نمودیم.))

دانش افزود این بسیار مهم است که الکوزی یک شرکت افغانی بود، نام داشت، مهم بود، که کمپنی افغانی سپانسر کند تا دیگر کمپنی ها نیز تشویق شده حمایه کننده مالی کرکت شوند.

به گفته او ، کرکت بورد از شرکت الکوزی سه میلیون دالر خواسته بود؛ اما آنها رد کردند، که کرکت بورد متضرر شد، کرکت بورد باید نخست سپانسر دیگری پیدا مینمود، بعدا از الکوزی پول بیشتر میخواست.

دانش گفت رهبری کرکت بورد، به بورد کرکت افغانستان، دو ونیم میلیون ضرر رساند، که جای بسیار تاسف است.

وی افزود: (( من دو بار ریاست اداره کرکت ره پیش بردم، سپانسری وجود نداشت که پیدا نمودنش کار مشکلی است، و به الکوزی هر پروژه یی را که میدادیم، آنها با کیفیت بسیار خوب به پیش میبردند.))

به گفته او، شرکت الکوزی در پیشرفت های کرکت نقش بسیار مهم داشت، در میدان کابل پویلین، چوکی و کارها و پروژه های زیادی را پیش برده است، اکادمی ها ساخته، که اینها نباید آزرده خاطر میشدند.

دانش گفت از مقامات آن اداره باید پرسیده شود که چرا با شرکت الکوزی قرارداد را فسخ کرده و اداره را متضرر ساختند.

اما شفیق الله ستانکزی رییس اجرایوی اسبق بورد کرکت گفت به الکوزی در مورد خواست های جدید، و سخن گفتن در مورد پیشنهادات کار شخصی وی نبوده، این همه تصمیم تمام اداره بود.

وی افزود: (( با الکوزی نشست های زیادی داشته ایم؛ چون که از روی قرارداد ده ساله باید هر سه سال بعد این قرار داد مورد ارزیابی قرار گیرد، و نظر به حالات باید در مقدار پول افزایش صورت میگرفت؛ چرا که دو جام جهانی را در پیش داشتند، ارزش کرکت افغانستان بلند شده بود و باید سپانسر نیز بلند میشد.))

اما باید گفته شود که بعد از فسخ قرارداد ۱،۳ میلیونی با الکوزی، بورد کرکت بخاطر جام جهانی با یک کمپنی هندی به نام (امول) قرارداد ۱۵۰ هزار دالری را به امضا رسانید.

شفیق ستانکزی گفت به کمبود بودیجه رو به رو بودند، بناءً یک پیشنهاد و در خواست کردند، نه فسخ قرارداد.

موصوف افزود اینها همان وقت ارزیابی مارکیت را انجام داده با تمام اداره این تصمیم را شریک ساخته بودند، در مجالس اعضای بورد نیز در این مورد بحث شده بود، که در قرارداد باید تغیيرات ایجاد شود.

ستانکزی افزود: (( زمانی که الکوزی قرارداد را فسخ نمود، من نیز حیران شدم، الکوزی با کرکت افغانستان کمک های زیادی انجام داده بود، و در زمان سخت کرکت را حمایه کرده بود.))

به گفته او، به شرکت الکوزی این را نیز گفته بودند که با اینها قرارداد ۱،۳ میلیون دالر را نیز نگهداشته در کنار آن، برای جام جهانی یک سپانسر بزرگ دیگر نیز پیدا میکنند.

در مورد سوال درخواست پول نقد از الکوزی در جواب شفیق ستانکزی گفت، اینها به الکوزی پروپوزل میدادند، پول را یا آنها و یا هم اداره کرکت به مصرف میرساند؛ اما بعضی اوقات در این کار ها مشکلات پیدا میشد.

وی افزود: (( ما به شرکت الکوزی در سال ۲۰۱۸ گفتیم، اگر دولت به ما زمین داد، پس در همان وقت به مصرف میرسانیم و اگر این کار صورت نگرفت، این پول را در سفر های خارجی به مصرف میرسانیم.))

 

Visits: 31

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر