زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به خاطر طویانه بلند در پکتیا ۲۰ درصد جوانان مجرد می مانند

به خاطر طویانه بلند در پکتیا ۲۰ درصد جوانان مجرد می مانند

author avatar
16 Jul 2019 - 17:31
به خاطر طویانه بلند در پکتیا ۲۰ درصد جوانان مجرد می مانند
author avatar
16 Jul 2019 - 17:31

گردیز(پژواک، ٢٥ سرطان ٩٨): مقامات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیا میگویند که در این ولایت، به خاطر طویانه گزاف، ۴۵ درصد جوانان از عروسی به وقت معین و ۲۰ درصد دیگر در طول زندگی، قدرت مالی عروسی را به دست آورده نمی توانند.

محمد شفا مشفق رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیا، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که اگر دولت در موضوع طویانه مداخله نکند، مشکلات اجتماعی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: ((از سبب طویانه بلند، جوانان بيشتر از زندگی مشترک محروم اند؛ از این جمله ۴۵ در صد جوانان در زمان معین قدرت ایجاد زندگی مشترک را ندارند و ۲۰ در صد دیگر، قادر به عروسی نمی شوند. پس این یک مشکل بزرگ است که ما نیز در این بخش تلاش های خویش را انجام دادیم؛ اما برای جلوگیری از این مشکل به اقدامات در سطح بالا نیاز دارد.))

فرشته نگاه باشنده شهر گردیز نیز بلند بودن طویانه را یک رواج نامناسب اجتماعی می داند که  از این لحاظ جوانان به فحشا روی می آورند و یا از راه های قاچاقی به کشور های دیگر میروند.

نگاه از دولت خواست که برای جلوگیری از این مشکل به طور جدی مداخله نماید.

موصوف به آژانس خبری پژواک گفت: "شما نگاه کنید که وضعیت اقتصادی، روانی و روحی جوانان تا چه حدی خراب است، ما میخواهیم که مقدار طویانه کم شود؛ زیرا مشکلات بیشتر ما از سبب طویانه گزاف می باشد.))

همچنان دواجان یک تن از باشندگان ولسوالی احمد آباد گفت که امسال ۳۶ ساله شده است؛ اما تا هنوز ازدواج نکرده است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که برای به دست آوردن پول طویانه، به کشور های پاکستان و دبی رفته است؛ اما هنوز هم از زندگی مشترک محروم است.

وی افزود: "من باید ۱۰ یا ۱۵ سال قبل ازدواج میکردم، زندگی را ساز و سامان می دادم، زمانى که من پیر میشدم، اولادم عصای دستم می بود؛ اما اکنون هیچ چیز نیست. اگر کسی عروسی کند، چندین سالش در پیداکردن طویانه سرگردان میشود، که سبب خرابی زندگی پسر و دختر می شود."

به گفتۀ موصوف، پدرش چندین سال انتظار میکشد که طویانه کاهش یابد؛ اما تاهنوز این مشکل حل نشده است.

قاری خواجه الدین حقبیان رئیس شورای علمای پکتیا، رسم و رواج اخذ طویانه گزاف را نگران کننده خوانده گفت که از سبب این، مشکل اخلاقی افزایش می یابد.

حقبیان در این مورد مسئولیت عالمان دین را بیشتر دانست و تاکيد کرد که عالمان دین هر منطقه، باید برای حل این معضل اجتماعی مداخله کرده و اخذ طویانه بیشتر باید منع گردد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر